بهترین راه آموزش سواد مالی به کودکان

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1398/07/20

448 2 دقیقه

بسیاری از نیازها و خواسته‌های کودکان مانند بزرگترهاست. از نیاز به محبت و حس پذیرفته شدن گرفته تا نیازهای مالیو مسائل اقتصادی. شاید تنها فرق بچه‎ها با بزرگترها در سایز لباس‌شان باشد. با این حساب، بهتر است باور قدیمی «بچه‌اس، نمی‌فهمه!» را کنار بگذاریم، قبول کنیم که کودکان یک سر و دو گوش دارند و باید به یادگیری بیشتر آن‌ها کمک کنیم.
یکی از موضوعات مهم آموزشی به کودکان، که گاهی از آن غافل می‌شویم، آموزش سواد مالی به آن‌هاست. برای آشنایی بچه‌ها با دنیای مالی، اولین و مهم‌ترین راه، دادن پول‌توجیبی است. پول‌توجیبی برای کودکان مانند سه واحد درس تخصصی اقتصاد است و زیر و بم سواد مالی را به آن‌ها آموزش می‌دهد و آن‌ها را برای ورود به نمونۀ بزرگ‌تر زندگی آماده می‌کند، پول‌توجیبی می‌تواند مدیریت دخل و خرج، بودجه‌بندی و درک ارزش دارایی‌ها را نیز به کودکان بیاموزد.

پول‌توجیبی هفتگی یا ماهانه و برنامه‌ریزی صحیح برای استفاده از آن، روش مناسبی برای سپردن یک مسئولیت شخصی به کودکان و نوجوانان است. برای شانه‌های نحیف و روحیۀ پاک بچه‌ها، سر و کله زدن با همین مبلغ و زمان کم می‌تواند سخت و خیلی جدی باشد. پس مثل هر زمینۀ دیگری، به همراهی ما نیاز دارند تا خشت‌های اول سواد مالی را کج نگذارند و دیوار اقتصادی زندگی‌شان تا ثریا کج نرود. نباید اجازه بدهیم به خاطر وجود بار مسئولیت، قید دریافت پول‌توجیبی را بزنند و مسائل مالی خودشان را به ما بسپارند.

همراهی یا دخالت؟

همراهی ما یعنی برای میزان، زمان و نحوۀ پرداخت پول‌توجیبی قوانین خاص خانواده را در نظر بگیریم. نه اینکه دربارۀ خرج و مصرف آن نظر بدهیم. اگر بچه‌ای توانایی مدیریت مالی نداشته باشد، یا برنامه‌ریزی مناسبی برای پول‌توجیبی‌اش انجام ندهد، وظیفۀ ما بزرگترها تنها راهنمایی و مشورت دادن است. بدون از کوره در رفتن و از خشم سرریز شدن هم می‌شود چشم و گوش بچه‌ها را باز کرد. کافی است یادمان بیاید خودمان چند بار پول‌های زیادی را خرج خواسته‌های غیرضروری کرده‌ایم. بعد به آن‌ها حق می‌دهیم که با این تجربۀ کم، نتوانند جلوی وسوسۀ خرج پول را بگیرند و قبل از رسیدن موعد بعدی پرداخت مقرری، پول کم بیاورند.

برای حل این مشکل می‌توانیم فاصلۀ زمانی پرداخت پول‌توجیبی را کم کنیم. برنامه‌ریزی در مدت کوتاه و پایبندی به آن، همیشه راحت‌تر از یک برنامه‌ریزی بلندمدت است. پول‌توجیبی برعکس ظاهر ساده و فریبنده‌ای که دارد، پر از پیچ و خم‌های ناآشناست و درس‌های زیادی به همراه دارد. در مجموع، پرداخت پول‌توجیبی به کودکان، مدیریت دخل و خرج، بودجه‌بندی و درک ارزش دارایی‌ها را می‌آموزد. البته تجربۀ مسئولیت‌پذیری را به همراه دارد. همچنین میزان، زمان و نحوۀ پرداخت آن باید طبق قوانین خاص هر خانواده باشد.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید. 

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

کدام صندوق برای کدام صندوق؟

کدام صندوق برای کدام صندوق؟

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

26 3 دقیقه 1402/02/16
نمادهای سواد مالی اسلامی؛ ایرانی و غرب

نمادهای سواد مالی اسلامی؛ ایرانی و غرب

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

393 3 دقیقه 1399/11/11
سواد مالی در ادبیات و آموزه‌های کهن

سواد مالی در ادبیات و آموزه‌های کهن

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

304 4 دقیقه 1400/11/16

مطالب پیشنهادی