مانی‌وایز

برنامه جامعی که هلند را سردمدار آموزش سواد مالی دنیا کرد

برنامه عملیاتی مانی­‌وایز، راهبرد ملی آموزش مالی هلند است. برنامه‌­ای که در ژوئیه سال 2008 تدوین و برای سال‌­های 2014 تا 2018 بازبینی شده است. این راهبرد ملی با همت وزارت اقتصاد و هدایت یک گروه راهبری پیگیری می‌­شود.

گروه راهبری مانی‌­وایز شامل بانک مرکزی، نهاد بازار سرمایه، انجمن بانکداری، انجمن بیمه‌­گران، اتحادیه بازنشستگی و مؤسسه ملی اطلاعات مالی خانواده (نیبود) است. وزارت آموش و امور اجتماعی، اداره حمایت از مصرف‌­کنندگان، انجمن مشاوران مالی و دانشگاه تیلبورگ، اعضای هیأت اجرایی مانی‌­وایز هستند.

 

مانی‌وایز شامل 40 عضو از بخش مالی، اداره آمار، سازمان‌های حمایت از مصرف‌کننده و سایر بخش‌های علمی است.

 

مجموعه اقدامات اجرایی این کارگروه­‌ها در راستای استراتژی مانی‌وایز، عبارتند از:

  • ارائه ابزارهای تدریس در پایگاه اینترنتی: معلم‌­ها و مربیان برای تدریس مفاهیم مالی به ابزارهایی جهت تدریس نیاز دارند که مانی­‌وایز، این ابزارها را در دسترس آن­‌ها قرار می­‌دهد.
  • برگزاری روز ملی بازنشستگی: این برنامه به مدت سه روز و با مشارکت 250 سازمان برگزار می‌­شود. هدف این رویداد، افزایش آگاهی کارفرمایان، کارمندان و بنگاه‌های کوچک‌ و متوسط از مسائل مربوط به بازنشستگی است.
  • برگزاری هفته ملی پول: مخاطبین هفته ملی پول، کودکان دبستانی و والدین آن‌ها هستند. در این هفته صدها سازمان با همکاری یکدیگر، کلاس‌­های آموزشی با موضوع شایستگی‌های پایه‌­ای مالی برگزار می­‌کنند.
  • فعالیت در شبکه‌­های اجتماعی:مانی‌­وایز در شبکه­‌های اجتماعی مانند فیس­بوک، توییتر و یوتویوب حساب کاربری دارد. این اقدام برای دسترسی بهتر جوانان به برنامه‌­های مانی‌وایز صورت گرفته است.
  • برنامه برخط What does it mean for me: این برنامه تأثیر اقدامات دولت بر وضعیت شخصی مردم را برایشان شرح می‌­دهد. استفاده­‌کنندگان با تکمیل کاربرگ مخصوصی از اطلاعاتی که دانستن آن­‌ها برایشان مهم است، آگاهی پیدا می­‌کنند.

منبع: کتاب «آموزش سواد مالی در اروپا»

 

 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی