ارمغان «دایناشهر» برای رشد سواد مالی کودکان

نتایج نظرسنجی مجموعۀ شنیداری‌نمایشی «دایناشهر»

«دایناشهر» نام مجموعۀ دنباله‌دار داستان‌های سواد مالی است که با زبانی ساده، کودکان را با آموزه‌های سواد مالی آشنا می‌کند. این قصه‌ها در شهری رخ می‌دهد که همۀ شهروندانش دایناسور هستند. هر قسمت دربارۀ موضوعاتی چون پس‌انداز، خرید هوشمندانه، بودجه‌بندی، کار و کسب درآمد، سرمایه‌گذاری، بیمه و بانک است. این مجموعه حاصل همکاری علمی‌هنری و سرمایه‌گذاری مشترک آکادمی هوش مالی و آی‌قصه‌ است. عرضۀ نسخۀ شنیداری‌نمایشی روی اپلیکیشن آی‌قصه از اسفند سال 1400 آغاز شد و کودکان استقبال فراوانی از آن کردند. تاکنون، بیست‌وهفت قسمت از این مجموعۀ چهل‌قسمتی منتشر شده و بقیۀ قسمت‌ها نیز تا پایان سال 1401 انتشار خواهد یافت. هنرمندان برجسته‌ای مانند پیمان فاطمی، کارگردان و سرپرست گویندگان؛ آزاده مؤیدی‌فرد، یاشار ابراهیمی، اکرم عبدی و مهسا نوروزی، صداپیشه‌ها؛ فریناز مختاری، نویسنده؛ مجتبی حیدرپناه، طراح شخصیت‌ها و بامداد افشار، آهنگ‌ساز در شکل‌گیری این اثر جذاب مشارکت داشته‌اند.

به منظور ارزیابی جذابیت و میزان اثرگذاری دایناشهر بر رفتار مالی کودکان، در آبان ماه 1401 از نزدیک به سیصد نفر از خانواده‌های شنوندۀ این مجموعه نظرسنجی کردیم که نتایج آن را در ادامه می‌بینید. والدین به سؤالاتی دربارۀ محبوب‌ترین شخصیت داستان از نگاه فرزندان، میزان ارتباط کودک با شخصیت‌ها و اتفاق‌های داستان و آموزه‌های سواد مالی برای آن‌ها پاسخ دادند. آن‌ها همچنین از میزان تأثیرگذاری داستان‌‎ها و آموزش مفاهیم سواد مالی بر رفتارهای مالی کودکان‌شان گفتند.

کودکان پنج تا هفت سال‌، بیشترین شنوندگان دایناشهر

قصه‌های آی‌قصه را کودکان بسیاری در سنین مختلف دنبال می‌کنند که از این میان، بیشترین تعداد مخاطبان دایناشهر در ردۀ سنی پنج تا هفت سال قرار دارند. نتیجۀ این نظرسنجی نشان می‌دهد 1درصد از مخاطبان مجموعۀ دایناشهر نوزادان، 4درصد کودکان یک تا سه سال، 26درصد کودکان سه تا پنج سال، 38درصد کودکان پنج تا هفت سال، 21درصد کودکان هفت تا نه سال، 9درصد کودکان نه تا دوازده سال و 1درصد نوجوانان بالای دوازده سال هستند.

کودکان پنج تا هفت سال‌، بیشترین شنوندگان دایناشهر

92درصد کودکان شنونده دایناشهر را دوست دارند

در سؤالی از خانواده‌ها پرسیدیم کودکان چقدر با شخصیت‌ها و اتفاق‌های مجموعۀ دایناشهر ارتباط برقرار کرده‌اند. نزدیک به نیمی از والدین عنوان کردند داستان‌های دایناشهر برای کودکان‌شان جذاب یا خیلی جذاب بوده است. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد در مجموع، 92درصد کودکان شنونده از طرف‌داران مجموعۀ دایناشهر هستند. 

92درصد کودکان شنونده دایناشهر را دوست دارند

«دیم‌دیم» محبو‌ب‌ترین شخصیت دایناشهر؛ «داینادانا» در رتبۀ دوم

دیم‌دیم، بابا دیم‌دیم، مامان دیم‌دیم، دایناسل، دیپو، داینافروش و داینادانا شهروندان دایناشهر هستند. دیم‌دیم، دایناسوری که بلد است آرزوهایش را نقاشی کند؛ بابا دیم‌دیم و مامان دیم‌دیم؛ دایناسل، تنها نوازندۀ موسیقی دایناسوری؛ دیپو، دایناسور دست به آچار؛  دایناتنبل، دایناسوری که زیاد از جایش تکان نمی‌خورد؛ داینافروش، دایناسور فروشنده و صاحب فروشگاهی بزرگ و داینادانا، دایناسوری که جواب همۀ سؤال‌ها را می‌داند. از بین این شخصیت‌ها، دیم‌دیم با 68درصد رأی، محبوب‌ترین شخصیت از نگاه مخاطبان شناخته شده است. داینادانا نیز با 3/15درصد محبوبیت، در رتبۀ بعدی قرار دارد. 

«دیم‌دیم» محبو‌ب‌ترین شخصیت دایناشهر؛ «داینادانا» در رتبۀ دوم

دایناشهر نزدیک به 60درصد کودکان مخاطب را به گفت‌وگو دربارۀ سواد مالی ترغیب کرده است

مخاطبان این مجموعه با شخصیت‌ها و اتفاق‌های دایناشهر ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند؛ تا جایی که 59درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند کودکان‌شان در خانه و مدرسه دربارۀ داستان‌ها، شخصیت‌ها و مفاهیم سواد مالی صحبت می‌کنند یا سؤالاتی در خصوص اتفاقات می‌پرسند.

نزدیک به 60درصد کودکان از دایناشهر تأثیر گرفته‌اند

اثرگذاری فراوان داستان‌های دایناشهر بر رفتار مالی کودکان از دیگر نتایج برجستۀ این نظرسنجی است؛ به طوری که 58درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند این مجموعه بر رفتارهای مالی فرزندان‌شان مؤثر بوده و بیشترین تغییر رفتارها در حوزۀ پس‌انداز، مدیریت پول‌توجیبی و نگهداری پول در قلک مشاهده شده است. خانواده‌ها نمونه‌های زیر را مهم‌ترین تغییرات در رفتارهای مالی فرزندان‌شان عنوان کرده‌اند:

  • پسرم یاد گرفت پولش را در قلک پس‌انداز کند و بر اساس میزان پول‌توجیبی و ارزش کالاها خریدهایش را انجام دهد. 
  • فرزندم زمان دریافت پول‎توجیبی‌اش را به ما یادآوری می‌کند. او هدف‌گذاری را یاد گرفته و برای خرید با پول‌توجیبی‌اش اشتیاق بسیاری دارد. 
  • تصویرسازی، کشیدن نقاشی هدف و جمع‌آوری پول برای خرید یکی از درس‌های مهم دایناشهر است. 
  • پسرم سه قلک برای اهداف پس‌اندازی مختلفش درست کرده؛ یکی برای خرید تلکسوپ، یکی برای میکروسکوپ و یکی برای خرید سکۀ طلا. 
  • فرزندم یاد گرفته پول‌توجیبی‌هایش را برای خرید کتاب کنار بگذارد. او بخشی از پس‌اندازش را هم به خیریه می‌بخشد. 
  • فرزند من هدف‌گذاری برای پس‌انداز را به خوبی یاد گرفته و انگیزه‌اش برای جمع کردن پول زیاد شده است. 
  • بعد از شنیدن مجموعۀ دایناشهر، دخترم قبل از خرید تحقیق کرده و قیمت‌ها را با هم مقایسه می‌کند. 
  • یکی از مهم‌ترین چیزهایی که کودکان با شنیدن این مجموعه یاد می‌گیرند، بودجه‌بندی است. آن‌ها متوجه می‌شوند پول محدود است و باید با مدیریت آن، انتخابی بهینه داشته باشند. 
  • توانایی نه گفتن به خریدهای غیرضروری یکی از آموزه‌های مهم دایناشهر برای فرزندم بود.  
  • فرزند من درک بهتری از نحوۀ به دست آوردن پول و سختی کسب درآمد پیدا کرد. 
  • بعد از شنیدن این مجموعه، دخترم قدردانی از پول و پس‌انداز را یاد گرفت و متوجه شد برای کسب درآمد تلاش بسیاری لازم است. 
  • پس‌انداز، مراقبت از پول و قلک و داشتن کیف شخصی از مهم‌ترین آموزه‌های دایناشهر برای فرزندم بود. 
  • فرزند ما وقتی موقع ثبت‌نام میزان شهریۀ مهدکودک را فهمید، گفت: «این مهدکودک گران است و من این‌جا نمی‌آیم.» 

سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، کمیابی پول و انتخاب، چشم‌وهم‌چشمی، عواقب ولخرجی و بخشش به‌موقع و برنامه‌ریزی‌شده از دیگر مفاهیمی است که والدین تمایل دارند فرزندان‌شان در این مجموعه با آن‌ها آشنا شوند.

75درصد خانواده‌ها چشم‌انتظار نسخۀ چاپی دایناشهر

هر چند نسخۀ صوتی دایناشهر در اپلیکیشن آی‌قصه با استقبال بسیاری همراه بوده، 75درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی خواستار انتشار نسخۀ چاپی این مجموعه بودند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی