داستان‌های سواد مالی: درس‌هایی برای زندگی

آشنا کردن کودکان با باورها و ارزش‌های مالی

وقتی ما کودک و نوجوان بودیم، اوضاع اقتصادی خانواده‌ها بسیار متفاوت بود. ساده‌زیستی و قناعت سرلوحۀ زندگی‌‌ها بود و مشکلات اقتصادی کمتر و محدودتر. اکنون اوضاع متفاوت است. معضلات اقتصادی و تورم روزافزون همراه همیشگی زندگی‌ها شده است. آینده مبهم و نگران‌کننده به نظر می‌رسد. حال که خودمان پدر و مادر شده‌ایم، با نگرانی و اضطراب به آیندۀ فرزندان‌مان فکر می‌کنیم که چگونه می‌خواهند از پس مشکلات اقتصادی برآیند. برای آسودگی خاطر و امیدبخش‌تر شدن زندگی فرزندان‌مان، باید تا جای ممکن آن‌ها را برای سال‌های آتی آماده سازیم؛ برای روزهایی که ما نیستیم و آن‌ها باید ناخدای کشتی امور مالی زندگی خود باشند، به‌سلامت از طوفان‌ها بگذرند و به ساحل امن اقتصادی برسند.

ما خلأ آموزش‌هایی دربارۀ امور مالی را احساس کردیم؛ اما نمی‌دانستیم چگونه مفاهیم پیچیدۀ سواد مالی را به فرزندان‌مان بیاموزیم؛ مفاهیمی که گاه خود ما نیز از آن‌ها بی‌اطلاعیم. دانش ما عمدتاً بر پایۀ آزمون و خطا و روش‌های قدیمی والدین‌مان استوار است. ما در جایگاه والد موظفیم این دانش را بیاموزیم، باسواد مالی شویم و در مرحلۀ بعد، زمینۀ یادگیری آن را برای فرزندان‌مان مهیا کنیم.

داستان‌گویی تخیل کودکان را به پرواز درمی‌آورد، شناخت‌شان را از مسائل جدید افزایش می‌دهد و به کسب تجربه کمک می‌کند.

با وجود سابقۀ طولانی آموزش سواد مالی در جهان، این موضوع در ایران حوزه‌ای نو به حساب می‌آید. در سال‌های اخیر، فعالیت‌هایی انجام شده تا آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان، این آینده‌سازان جامعه، شکل درست‌تری به خود بگیرد. از جمله اقدامات انجام‌شده در این حوزه، انتشار مجموعه داستان‌های سواد مالی برای کودکان دورۀ اول و دورۀ دوم دبستان است. محتوای این‌ کتاب‌ها را آکادمی هوش مالی تهیه و آماده کرده و در نشر قدیانی منتشر شده است.

بخش عمدۀ آموزش سواد مالی در سال‌های پیش‌دبستانی و دبستان، به شیوۀ غیرمستقیم و با داستان‌گویی امکان‌پذیر است. داستان‌گویی تخیل کودکان را به پرواز درمی‌آورد، شناخت‌شان را از مسائل جدید افزایش می‌دهد و به کسب تجربه کمک می‌کند. کودک هنگام شنیدن داستان‌ها با احساس‌ها، اندیشه‌ها، باورها و ارزش‌های جدید آشنا می‌شود که دنیایی نوین پیش رویش می‌گستراند و سرگرمش می‌سازد. زمانی که داستانی را برای فرزندمان می‌خوانیم، او با شخصیت‌ها همراه می‌شود و خود را جای آن‌ها می‌گذارد. این‌گونه، علاوه بر لذت بردن از ماجراها، ناخودآگاه مفاهیم جدید را می‌آموزد.

هر کدام از داستان‌های سواد مالی آکادمی هوش مالی، یک یا چند مفهوم مشخص از سواد مالی را به کودکان می‌آموزند. این مفاهیم در پشت جلد کتاب به صورت دقیق ذکر شده است تا مربیان و خانواده‌ها بر اساس نیاز آموزشی خود، داستان مدنظر را انتخاب کنند. خانواده‌ یا مربی می‌تواند در پایان داستان، با طرح پرسش‌هایی ذهن کودک را بیشتر درگیر نکات آموزشی کند.

متن کامل این مقاله در فصلنامۀ رشد پیش‌دبستانی، شمارۀ 46، پاییز 1400 منتشر شده است.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی