اثر پروانهای پساندازهای کوچک بر اهداف مالی
کوئین؛ یکی از موفقترین اپلیکیشنهای مدیریت پول به انتخاب تینکفوروارد
«کوئین» یکی از استارتآپهای منتخب تینکفوروارد در سال 2021 است. عموماً افراد در خرید آنلاین، کنترل کمتری روی خرج پول دارند. کوئین اما در کنترل هزینهها، اجتناب از خریدهای غیرضروری و پسانداز به افراد کمک میکند.
مؤسسۀ تینکفوروارد در هلند، به منظور کمک به تصمیمگیری مالی مردم اروپا و دیگر کشورهای جهان، مطالعهها و پژوهشهایی را در رابطه با علوم رفتاری انجام میدهد و از نتایج آنها در توسعۀ ابزارها و فناوریهای جدید استفاده میکند.
«برنامۀ توسعه» یکی از برنامههای سال جاری مؤسسه است که به شناسایی، انتخاب و توسعۀ استارتآپهای سلامت مالی میپردازد. این برنامه در سال 2021 بر انتخاب استارتآپهای متمرکز بر کاهش مخارج غیرضروری و ایجاد عادتهای پسانداز کوتاهمدت تأکید دارد.
در انتخاب استارتآپها و اپلیکیشنهای برتر، سه مؤلفه مورد بررسی قرار میگیرند؛ رشد، تلنگر و فناوری. بخش رشد، بر تعداد کاربران اپلیکیشنها تمرکز دارد. در بخش دوم، توسعۀ رفتار مالی درست و ترغیب کاربران با اجرای تلنگرها مورد توجه قرار میگیرد. در نظر گرفتن دکمهای برای پسانداز خودکار یکی از این نمونههاست. در بخش فناوری، ارتقای زیرساختها یا افزودن مشخصات فنی جدید، بررسی میشود.
«کوئین» یکی از استارتآپهای منتخب تینکفوروارد در سال 2021 است. عموماً افراد در خرید آنلاین، کنترل کمتری روی خرج پول دارند. کوئین اما در کنترل هزینهها، اجتناب از خریدهای غیرضروری و پسانداز به افراد کمک میکند. در ادامه بخشهایی از مصاحبۀ تینکفوروارد با گَرِت مِکاریِلو، بنیانگذار کوئین را میخوانید.
کوئین چیست و ایدهاش چطور به ذهنتان رسید؟
ایدههای مختلفی را برای کوئین آزمایش کردیم و متوجه شدیم با استفاده از تلنگری مثل نمایش پیغام مناسب در زمان مناسب، میشود میزان خرید آنلاین افراد را تا ۲۴ درصد کاهش داد.
کوئین، افزونۀ رایگان مرورگر گوگل کروم است که به کاربران کمک میکند هنگام خرید آنلاین، از خرجهای غیرضروری اجتناب کنند. کوئین به کاربر یادآوری میکند که چه چیزی نیاز دارد و موقع خرید از او میپرسد: «واقعاً این کالا را نیاز دارید؟» و اگر کاربر از خرید منصرف شود، پول را پسانداز میکند. ایدۀ کوئین از ارتباط ما با تینکفوروارد اتفاق افتاد. حدود سه سال قبل، من و شریکم در توییتر به یکی از پژوهشهای تینکفوروارد برخوردیم. موضوع پژوهش برای ما جالب بود: «استفاده از علوم رفتاری برای کاهش خریدهای غیرضروری». به هم نگاه کردیم و گفتیم:«ما بیش از حد هزینه میکنیم. چطور میتوانیم هزینههای غیرضروری را متوقف کنیم؟»
بنابراین دربارۀ راههای کمک به مردم برای کاهش مخارج غیرضروری فکر کردیم. آنها میتوانند این پول را برای چیزهای مهمتری مثل پرداخت صورتحسابها، پسانداز برای آینده و صندوق اضطراری صرف کنند. جالب است؛ چون خودم تا حدود یک سال قبل صندوق اضطراری نداشتم. این موضوع نشان میدهد فارغ از سطح و زمینۀ سواد و تحصیلات، افراد در خصوص مسائل مالی به کمک نیاز دارند.
بنابراین، ایدههای مختلفی را برای کوئین آزمایش کردیم و متوجه شدیم با استفاده از تلنگری مثل نمایش پیغام مناسب در زمان مناسب، میشود میزان خرید آنلاین افراد را تا 24 درصد کاهش داد. با کمک چنین مداخلهگر سادهای، نتیجۀ سودمندی حاصل شده است. کوئین جلوی خریدهای غیرضروری را میگیرد و قبل از پرداخت به کاربران تلنگر میزند.
کوئین در برنامههای بلندمدت مانند تنظیم اهداف چطور عمل میکند؟
در نسخههای بعدی، کوئین در مدیریت پول نیز به افراد کمک میکند. برای مثال، اگر کاربر از خریدی ۲۴ یورویی صرفنظر کند، کوئین این مبلغ را در حساب پسانداز فرد ذخیره میکند.
کار کوئین این است که موقع خرید از فروشگاه اینترنتی، به کاربران یادآوری میکند که اهداف مالی دارند. نسخۀ بعدی اپلیکیشن، کوئین2، به آنها کمک میکند اهداف شخصیشان را وارد کرده و میزان پیشرفت خود را دنبال و اندازهگیری کنند.
در نسخههای بعدی، کوئین در مدیریت پول نیز به افراد کمک میکند. برای مثال، اگر کاربر از خریدی 24 یورویی صرفنظر کند، کوئین این مبلغ را در حساب پسانداز فرد ذخیره میکند. اپلیکیشن همچنین میزان پیشرفت افراد در ایجاد صندوق اضطراری و پسانداز را اندازهگیری خواهد کرد. ما تلاش میکنیم مسیر پسانداز را با ایجاد روشهایی فراتر از سپردهگذاری در بانک برای کاربران هموار کنیم.
تاکنون چه بازخورهایی دریافت کردهاید؟
بسیاری از مردم میگفتند موقع خرید اصلاً حواسشان نیست! خودم هم همین مشکل را داشتم؛ همیشه وقتی روی کاناپه در خانه نشستهام، ناگهان میبینم دارم در وبسایت آمازون جستوجو میکنم!
بر اساس بازخورهای کاربران، تغییراتی در اپلیکیشن ایجاد کردیم. ابتدا هنگام ورود به وبسایتهای خرید اینترنتی، کوئین ظاهر میشد؛ اما متوجه شدیم مردم با خرید احساس آرامش میکنند و ما نمیخواستیم آن را به هم بزنیم. بنابراین آن را تغییر دادیم و حالا کوئین وقتی ظاهر میشود که کاربر میخواهد مبلغ سفارشهای موجود در سبد خرید را پرداخت کند. کوئین به آنها یادآوری میکند که بعد از سبد خرید وارد مرحلۀ پرداخت میشوند.
پس کوئین چطور کاربران را خوشحال نگه میدارد؟
به نکتۀ مهمی اشاره کردید. در کوئین2 قصد داریم گزینههای جایگزین را اضافه کنیم تا ناامیدی حاصل از خرید نکردن را از بین ببریم. یکی از راهحلها این است که به مردم کمک کنیم با استفاده از تخفیفها بهتر خرید کنند. گزینۀ دیگر اینکه آنها را آگاه کنیم، اگر امروز از خریدی 24 یورویی صرفنظر کنند، این پول را برای آیندهشان سرمایهگذاری میکنند. همه چیز به این بستگی دارد که چطور آن لحظه را برای کاربران به تصویر بکشیم و ذهنیتشان را تغییر دهیم.
توصیۀ شما به کسانی که مشکلات مالی دارند، چیست؟
همه چیز با یک تغییر کوچک آغاز میشود. پول کمکم جمع میشود. بنابراین، افرادی که مشکلات مالی دارند نباید از برداشتن اولین قدم بترسند. اگر نمیدانند از کجا شروع کنند، بپرسند. منابع عالی زیادی وجود دارد؛ اما بهتر است هر راهحلی را انتخاب نکنند. کوئین ممکن است برای همه کاربرد نداشته باشد و این هیچ اشکالی ندارد. افراد باید مشکلات خود را شناسایی و برنامهای متناسب با آن تهیه کنند.
بگذارید روراست باشیم. نابرابریهای مالی زیادی در سراسر جهان وجود دارد و کوئین نمیتواند همۀ فقرا را نجات دهد؛ اما میشود افراد را از تصمیمهای کوچکشان آگاه کنیم. ما به اثر پروانهای اعتقاد داریم: بال زدنهای پروانهای کوچک در نقطهای از جهان، طوفانی در نقطۀ دیگر ایجاد میکند. در کوئین این اثر فقط با 1ٰ000 دلار یا یورو در حساب پسانداز برای مواقع اضطراری آغاز میشود.
پس هدف کوئین افزایش سواد مالی است؟
هر چقدر برای افزایش سواد مالی مردم تلاش کنیم، کم است. همۀ شرکتها و مؤسسات باید برای توانمندسازی مردم و ارتقای سواد مالی آنها تلاش کنند.
افراد باید آموزش ببینند و فکر نمیکنم مسئولیت آن صرفاً بر دوش خودشان باشد. مسئولیت بر عهدۀ بخش فینتِک، بانکها و پلتفرمهایی است که آن را سادهتر کنند. در اکوسیستم تینکفوروارد پیشرفتهای زیادی در این حوزه میبینیم و گروه بانکداری و خدمات مالی آیانجی (گروه بینالمللی هلند) نیز کار فوقالعادهای در این حوزه انجام داده است. از طرفی، بعضی از بانکها از اصطلاحات گمراهکننده و روشهای فریبکارانه استفاده میکنند و سعی دارند افراد را برای دریافت وامهایی با بهرۀ بیشتر ترغیب کنند. این کار درست نیست. بنابراین، هر چقدر برای افزایش سواد مالی مردم تلاش کنیم، کم است. همۀ شرکتها و مؤسسات باید برای توانمندسازی مردم و ارتقای سواد مالی آنها تلاش کنند. برای من، اینکه بخشی از برنامۀ توسعۀ تینکفوروارد باشم، یعنی از دیگران یاد بگیرم و با توسعۀ مدلهای کوچک برای ایجاد تغییرات بزرگ تلاش کنم. این کار فوقالعاده مؤثر است.
هشتگهای مرتبط
مطالب پیشنهادی
-
آیا مسابقهها و چالشها از مردم پساندازکننده میسازد؟
نگاهی به یافتههای پژوهش مشترک سیورلایف و شبکۀ سلامت مالی
-
وقتی اپلیکیشنهای بودجهبندی برعکس عمل میکنند
نگاهی به آثار منفی فناوری مالی بر رفتار مصرفکننده
-
«پسانداز هویج» آیندهنگری را به کودکان میآموزد
سام رِنیک، نویسندۀ کتابهای سواد مالی، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی
نظر خود را بنویسید