چقدر از نظر مالی باهوش هستید؟

13 عادت درست در مسیر موفقیت مالی

هوش مالی برای افراد مختلف، معنای متفاوتی دارد. اما یکی از ویژگی‌های مشترک افراد با هوش مالی بالا، برنامه‌ریزی و داشتن اهداف بلندمدت است. کسانی که در این کار مهارت دارند،  از خواسته‌های خود چشم‌پوشی نمی‌کنند. در عین حال، زندگی آن‌ها از سطح بالایی از رفاه و کیفیت برخوردار است. باید برای آینده برنامه‌ریزی کنید و با بودجه‌بندی امور مالی‌تان را مدیریت کنید. با بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی بلند‎مدت، اهداف‌تان مشخص‌ می‌شود و در نتیجه، نیاز نیست امور مالی‌تان را به شانس واگذار کنید.

اگر قصد دارید برنامه‌ریزی برای اهداف مالی را شروع کنید و به مسیر درست در زمینۀ مسائل مالی برگردید، توصیه‌های زیر برای‎تان مفید خواهد بود.

1. برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی کنید.

کسانی که هوش مالی بالایی دارند، به طور منظم پس‌انداز کرده و هر ماه، 10 تا 15درصد از درآمد خود را کنار گذاشته و باقی را خرج می‌کنند.

اگر می‌خواهد به اهداف مالی‌تان برسید و ثروت کسب کنید، باید برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی کنید. این برنامه‌ریزی شامل اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت است؛ اهدافی مانند تفریح، تعطیلات، خرید مسکن و خودرو و همچنین سرمایه‌گذاری. این برنامه مشخص می‌کند شما چه می‌خواهید و چطور به آن دست یابید. از سوی دیگر بودجه‌بندی، کارهای روزانه برای دستیابی به برنامه‌های بلندمدت را مشخص می‌کند. همچنین، بودجه به منظور کسب رفتارهای مالی درست و داشتن انتخاب هوشمندانه برای هزینه‌های روزمره استفاده می‌شود. با این کار، این فرصت را برای خود فراهم می‎‌آورید که عادت‌های هزینه‌کرد و پس‌اندازتان را پیگیری، بررسی و تنظیم کنید. بودجه‌بندی فرایندی پیچیده و زمان‌بر نیست و صدها برنامه و اپلیکیشن رایگان وجود دارد که می‌توانید برای شروع از آن‌ها استفاده کنید.

2. به اندازه و حتی کمتر از درآمدتان خرج کنید.

همان‌طور که در توصیۀ قبلی گفته شد، کمتر خرج کردن به معنی هزینه‌کرد در حد توان مالی و درآمدتان است. در واقع، بهتر است کمتر از درآمدتان خرج کنید. اگر چیزهایی هستند که واقعاً به آن‌ها نیاز دارید، گزینه‌های ارزان‌تر را ارزیابی کرده یا کمی صبر کنید که پول بیشتری به دست آورید. به عبارت دیگر، اگر پول کافی ندارید، یعنی نمی‌توانید چیزی را که می‌خواهید، بخرید.

3. به دنبال منابع درآمدی بیشتری باشید.

تبلیغات باعث می‌شوند، تفاوت نیاز و خواسته‌تان را تشخیص ندهید، پس باید مراقب باشید.

از آنجا که به دنبال افزایش قدرت خرید خود هستیم، باید منابع درآمدی بیشتری را پیدا کنیم. چه ایدۀ فروش اینترنتی را در سر بپروانید یا برای تاکسی‌های اینترنتی کار ‌کنید؛ با درآمد بیشتر به پس‌انداز و ثروت بیشتری دست می‌یابید. افراد باهوش مالی تنها به دنبال کاهش هزینه‌های کوچک و بزرگ خود نیستند؛ آن‌ها دائم در جست‌وجوی راه‌هایی برای کسب درآمد بالاتر در طول هفته و ماه هستند.

برای شروع به استعدادها و سرگرمی‌های محبوب‌تان فکر کنید و از زمان آزادتان برای انجام مشاغل مستقل، مانند نویسندگی، طراحی، تدریس و... استفاده کنید و یا اتاق اضافه‌تان را اجاره دهید. این دست از کارها را کم‌اهمیت نپندارید.

ممکن است این مبالغ به‌تنهایی زیاد به نظر نرسد، اما 500هزار تومان اضافی در طول یک هفته، 2میلیون تومان در طول ماه و 24میلیون تومان در طول سال خواهد بود. از این درآمد اضافی می‌توانید برای سرمایه‌گذاری، بازپرداخت بدهی‌ها یا شروع پروژۀ کسب‌وکار استفاده کنید.

4. درصد ثابتی از درآمد خود را پس‌انداز کنید.

برای روز مبادا پس‌انداز کنید. کسانی که هوش مالی بالایی دارند، به طور منظم پس‌انداز کرده و هر ماه، 10 تا 15درصد از درآمد خود را کنار گذاشته و باقی را خرج می‌کنند. همیشه ابتدا به خودتان بپردازید و علاوه بر عادت معمول پس‌انداز، برای اهداف خریدتان، مثل مسافرت یا خرید خودرو پول کنار بگذارید. بهرۀ مرکب کمک می‌کند قدرت پول خود را در بلندمدت به حداکثر برسانید.

5. در صورت نیاز، مشاوره بگیرید.

افراد باهوش مالی می‌دانند چه زمانی باید مشاوره بگیرند؛ این مشاور ممکن است کارشناس مالی، حسابدار یا برنامه‌ریز مالی باشد. متخصصان این حوزه، آخرین تغییرات مالیاتی و قانونی را می‌دانند و بنابراین، می‌توانند در موارد به مختلف، از به حداقل‌ رساندن میزان پرداخت مالیات و نتایج بهینۀ مالیاتی گرفته تا افزایش ثروت به شما کمک کنند. کارشناسان مالی همچنین محصولات سرمایه‌گذاری و پس‌اندازی را به شما معرفی می‌کنند که ممکن است از آن‌ها بی‌خبر باشید.

هر چند ممکن است در حال حاضر نیازی به مراجعه به مشاور مالی نداشته باشید، یادتان باشد توصیه‌های متخصصان به شما در هزینه‌کرد درست کمک می‌کند و باعث می‌شود در آینده تصمیم‌های مالی بهتری بگیرید.

6. هنگام استفاده از کارت اعتباری و وام هوشیار باشید.

اعتبار و بدهی ابزارهای مفیدی برای نیازهای کوتاه‌مدت هستند و میلیون‌ها نفر از «بدهی‌های خوب» مانند وام مسکن و خودرو برای دستیابی سریع‌تر به اهداف خریدشان استفاده کنند. از سوی دیگر، وام‌های با بهرۀ بالا مانند کارت‌های اعتباری، در بلندمدت برنامۀ افزایش ثروت شما را مختل می‌کند. تأخیر در پرداخت این نوع از بدهی، میزان بهرۀ پرداختی را در طول زمان افزایش می‌‌دهد و بار مالی بیشتری بر دوش شما می‌گذارد.

سعی کنید ابتدا بدهی‌های با بهرۀ بالا را بپردازید، بیشتر از دخل‌تان خرج نکنید و به جای کارت اعتباری، با پس‌انداز برای خریدهای‌تان برنامه‌ریزی کنید.

7. برای ریسک‌ها آماده باشید.

اینجاست که پس‌اندازهای روز مبادا به کارتان می‌آید. افراد باهوش مالی برای محافظت از خود و خانواده‌شان در برابر حوادث غیرمنتظرۀ زندگی برنامه‌ریزی می‌کنند. آن‌ها به سادگی تحت تأثیر اتفاقات پیش‌بینی‌نشدۀ ناگهانی قرار نمی‌گیرند. برنامۀ مدیریت ریسک مناسب، شامل صندوق اضطراری (معادل سه تا شش ماه از هزینه‌های زندگی) و بیمه‌های درآمدی است. راهبرد مدیریت ریسک به شما این امکان را می‌دهد که ساده‌تر و سریع‌تر از این اتفاقات عبور کنید و احیا شوید. همچنین، این فرصت فراهم می‌شود که در صورت بیماری یا بیکاری ناگهانی، تعهدات مالی خود را انجام دهید.

8. برای بازنشستگی برنامه‌ریزی کنید.

کسانی که کار کردن با پول را به خوبی می‌دانند، آگاه‌اند که هیچ گاه برای شروع برنامه‌ریزی سال‌های بازنشستگی زود نیست. زمانی که دیگر درآمدی کسب نمی‌کنید، مطمئناً می‌خواهید سطح مناسبی از استاندارد زندگی را حفظ کنید. هر چه زودتر شروع کنید و با کارشناسان مالی در ارتباط باشید تا متوجه شوید چه اقداماتی برای بهبود درآمد بازنشستگی‌تان انجام دهید.

9. در ارتباط با پول احساسی برخورد نکنید.

اگر به این نتیجه رسیدید که خرید بیمه ضروری است، مطمئن شوید که بیمۀ مناسبی خریداری می‌کنید.

برای بیشتر مردم، پول و امور مالی موضوعی احساسی است. اما افراد باهوش مالی آموخته‌اند که هنگام تصمیم‌گیری‌های مالی، احساسات خود را کنترل کنند؛ چه تصمیم برای خرید وسایل منزل و چه تصمیمی بزرگ مثل خرید خانه یا سرمایه‌‌گذاری در کسب‌وکار. زمانی که وب‌گردی می‌کنید، تبلیغات بسیاری مرتبط با علایق خود می‌بینید که ممکن است احساسات شما را تحریک کنند؛ به خصوص اگر آن محصول، چیزی باشد که بخواهید آن را بخرید.

افراد باهوش مالی به خوبی می‌دانند که این تبلیغات برای جذب آن‌ها طراحی شده تا با کارت اعتباری شروع به خرید کنند. در واقع، تبلیغات باعث می‌شوند، تفاوت نیاز و خواسته‌تان را تشخیص ندهید. بنابراین، مراقب باشید. اگر به معتاد به خرید آنلاین هستید، مسدودکننده‌های تبلیغات را نصب کنید تا کمترین میزان تبلیغ را بببینید. همچنین، احساساتی عمل نکردن در مواجهه با پول به معنای اجتناب از وسوسه‌ها برای خرید خارج از بودجه است.

منبع: آر.جی.اِی ادوایزرز

10. مدام در معرض آموزش باشید.

افراد باهوش مالی هرگز از آموزش دیدن دست نمی‌کشند و دائماً روی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. آگاه ماندن، مطالعۀ کتاب‌های جدید در زمینۀ مدیریت پول، تدوین راهبرد و مشورت با مشاوران و متخصصان مالی، همه و همه راه‌هایی برای تضمین موفقیت در مسیر استقلال مالی است. آموزش دیدن به معنای درک این موضوع است که شما مسئول سرنوشت مالی خود هستید.

11. تعمیر و نگهداری‌ها را به تأخیر نیندازید.

چه بخواهید و چه نخواهید، تعمیر و نگهداری بخشی از زندگی ماست. خودروها خراب می‌شوند، عمر شیرهای آب به پایان می‎رسد و اجاق گاز و همۀ وسایل منزل نیاز به مراقبت و نگهداری دارند. افراد باهوش مالی از دارایی‌های خود به خوبی مراقبت می‌کنند و اگر چیزی نیاز به تعمیر داشته باشد، بلافاصله این کار را انجام می‌دهند. تأخیر در نگهداری و تعمیر وسایل، هزینۀ بیشتری در بلندمدت به همراه خواهد داشت.

12. فقط دارایی‌های مهم را بیمه کنید.

بیمۀ مسکن، خودرو و سلامت همه و همه ضروری هستند. اما ممکن است لازم نباشد همین حالا وسایل منزل، مانند تلویزیون، لپ‌تاپ، لباس و اقلام مشابه را بیمه کنید. با خرید بیمه برای این دارایی‌ها، بخشی از درآمدتان را از دست می‌دهید؛ در حالی که می‌توانید آن را برای چیزهای دیگر هزینه کنید.

اگر به این نتیجه رسیدید که خرید بیمه ضروری است، مطمئن شوید که بیمۀ مناسبی خریداری می‌کنید. برای مثال، بیمۀ عمر را در نظر بگیرید. پس‌اندازکنندگان باهوش به خوبی می‌دانند برای چه مدت زمانی بیمۀ عمر خریداری کنند. اگر بیمۀ تمام‌عمر را بخرید، باید برای تمام طول زندگی، حق بیمه پرداخت کنید. پس بهتر است فقط برای مدتی که نیاز دارید، بیمۀ عمر مدت‌دار بخرید و مابه‌التفاوت مبلغ حق بیمه را پس‌انداز کنید.

13. خودرو اجاره نکنید.

کسانی که از هوش مالی بالایی برخوردارند، می‌دانند که اجارۀ خودرو در بلندمدت آثار خوبی ندارد. پس از مدت زمانی طولانی، هزینه‌های اجاره‌ را پرداخت می‌کنید اما در نهایت، مالک خودرو نیستید. اگر توانایی خرید خودروی نو را ندارید، بهتر است اتومبیل کارکرده و دست‌دوم تهیه کنید.

موارد ذکرشده عادت‌های افراد باهوش مالی است که بهتر است از آن‌ها الگوبرداری کنید. ممکن است در ابتدای مسیر، پایبندی به این عادت‌ها برای‌تان دشوار باشد، اما با تلاش و اراده، امکان‌پذیر خواهد بود.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی