وقتی سواد مالی، رفتار اعتباری مردم را بهبود میبخشد
نتیجه دو پیمایش بزرگ در انگلیس نشان داد بین سواد مالی و رفتار اعتباری مردم رابطه معناداری وجود دارد
کار با بانکها و دریافت تسهیلات، شاید بخشی از زندگی بسیاری از مردم باشد. اینکه هنگام گرفتن وام یا خریدهای اقساطی، چقدر قسطها را دقیق و منظم پرداخت میکنیم، «رفتار اعتباری» ما را شکل میدهد. تمامی نهادهای مالی و بانکها به دنبال این هستند که با بهبود رفتار اعتباری افراد، هزینههای ناشی از دیرکرد پرداخت اقساط را کمتر کنند و دائماً راههای جدیدی را برای این امر جستجو میکنند.
نتیجه دو پیمایش بزرگ در انگلیس نشان داد بین سواد مالی و رفتار اعتباری مردم رابطه معناداری وجود دارد.
پیمایش اول حاکی از آن بود که افراد کمسواد مالی در زمان شنیدن اصطلاحات اعتباری، اعتماد به نفس خود را از دست میدهند و درباره مفاهیم مالی دچار سردرگمی میشوند.
نتیجه پیمایش دوم اینچنین بود: کسانی که بر خود، کنترل کمی دارند و دانش مالیشان ضعیف است، معمولاً اعتباراتی را که برای خرید گرفتهاند، پرداخت نمیکنند و بدهی مالی خویش را بیشتر اظهار میکنند.
در این مطالعه نشان داده شده است مصرفکنندگانی که مشکلات خودکنترلی دارند، بیشتر از اقلام اعتباریای که دسترسی به آنها آسان اما پرهزینه است استفاده میکنند؛ مانند کارتهای فروشگاهی و وامهای مساعدهای.
افزوده شدن بدهی روی بدهی، آسیب به اعتبار و وجهه اشخاص در صورت عدم پرداخت بهموقع بدهی، افزایش نگرانی و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی، از آثار بدهکاری است. همچنین در روایات اسلامی، بدهی با صفاتی مانند ننگ دین، بلای بزرگ، برابری با کفر، خواری، گرفتاری نفس، پیری چهره، سرگردانی ذهن و بیخوابی وصف شده است. آشنایی با مفاهیم پایه مالی و آگاهی از مزایا، معایب و آثار بدهی، از عوامل بهبود رفتار اعتباری است.
به بیان دقیقتر، افزایش سواد مالی، رفتار اعتباری مردم را بهبود میبخشد.
هشتگهای مرتبط
مطالب پیشنهادی
-
راه حل اتحادیه اروپا برای نجات از بحرانهای آینده
پنج دلیل اصلی برای آموزش سواد مالی
-
هشت موضوع سواد مالی که اروپائیان در آن بیسوادند
شبکه بینالمللی آموزش مالیِ اروپا نشان میدهد این موضوعات مالی حتی برای مردم اروپا ناآشناست
-
-
نظر خود را بنویسید