از یک روز تا یک ماه جشن و نشاط

در جشنواره‌های سواد مالی کشورهای اروپایی چه می‌گذرد؟

روزانه آموزش‌­های گوناگونی دریافت می­‌کنیم؛ از رادیو داخل ماشین، تلویزیون در منزل و شبکه‌­های اجتماعی تا کلاس مدرسه و دانشگاه و کارگاه­‌های آموزشی. اما کدام از این آموزش­‌ها در ذهن و وجود ما، ماندگاری بیشتری داشته است؟ بی­‌شک یکی از عوامل مهم ماندگاری مطالب، شیوه جذاب و گیرای آموزش است. از همین رو، کشورهای گوناگون در آموزش سواد مالی، روش‌­های متنوع و جذابی را برای آموزش و فرهنگ‌­سازی انتخاب کرده‌­اند. سازمان­دهی رویدادهای بانشاط و متنوع فرهنگی، می­‌تواند بستری مناسب برای آموزش باشد.

مانی‌­وایز در هلند، هر ساله با تمرکز بر آموزش مالی دو رویداد را سازمان‌دهی می‌کند: هفته ملی پول [Money Week ] و روز بازنشستگی [Pension3Day].

مخاطبین هفته ملی پول، کودکان دبستانی و والدین آن‌ها هستند. در این هفته صدها سازمان با همکاری یکدیگر، کلاس‌­های آموزشی با موضوع شایستگی‌­های پایه­‌ای مالی برگزار می‌کنند. در این آموزش، از ابزارهای مدرسه‌­ای و رویدادهای رسانه‌ای استفاده می­‌شود. حدود 50 درصد مدارس هلند در آخرین هفته ملی پول شرکت کردند. در سال 2018 نهادهای بسیاری این هفته را رهبری و پشتیبانی کرده‌­اند: بورس اوراق بهادار آمستردام، کالج هرمان وسلینک، پلتفرم مانی وایز، وزارت مالیه هلند، بانک مرکزی هلند، انجمن بانکداران هلندی، انجمن بیمه هلند، بانک اِن.آی.بی.سی، پی پال بنلوکس و نت فلیکس. بیش از 500 هزار کودک به ­طور مستقیم و 1350000 نفر به ­طور غیرمستقیم در این هفته شرکت کرده‌­ا‌ند. هفته پول سال 2019 از 25 تا 29 مارس (5 تا 9 فروردین 1398) برگزار خواهد شد. هدف این هفته آموزش چگونگی مدیریت پول به دانش‌­آموزان است.

یکی دیگر از این رویدادها، روز بازنشستگی است. این برنامه، به مدت سه روز برگزار شده و حدود 250 سازمان در اجرای آن همکاری می­‌کنند. هدف این رویداد، افزایش آگاهی کارفرمایان، کارمندان و بنگاه‌های کوچک‌ و متوسط از مسائل مربوط به بازنشستگی است.

در پرتغال، شورای ملی نظارت بر امور مالی و سایر ذی‌نفعان هر سال در 31 اکتبر (9 آبان) روز سواد مالی را با تمرکز بر کل افراد جامعه به­ ویژه دانش‌­آموزان برگزار می­‌کنند. این رویداد شامل اقداماتی مانند برگزاری کنفرانس‌ها، کارگاه‌­ها، جلسات گفتگو، بازی‌ها، مسابقات و سایر فعالیت‌های سرگرم‌کننده تعاملی با عموم مردم است. در برخی کشورها، ادارات دولتی در اجرای چنین برنامه‌­های جذابی مشارکت دارند. از جمله­ این کشورها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

لتونی (کمیسیون بازارهای مالی و سرمایه، بانک لتونی، وزارت آموزش)،

هلند (مانی وایز)،

پرتغال (بانک مرکزی، کمیسیون بازار اوراق‌ بهادار و سایر ادارات)

و بریتانیا (مانی ادوایز سرویس).

این ادارات در هفته جهانی پول که از سوی سازمان بین‌المللی و غیرانتفاعی تأمین مالی کودکان و جوانان برگزار می‌­شود، مشارکت دارند.

اقدامات ابتکاری مشابهی نیز در بخش خصوصی انجام شده است. مثلاً، انجمن بانکداران دانمارک در سال 2014 نخستین هفته پول را با جامعه هدف کودکان 13 تا 15 سال و ایجاد و توسعه­ ابزارهای آموزشی برگزار کرد.

 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی