از یک روز تا یک ماه جشن و نشاط
در جشنوارههای سواد مالی کشورهای اروپایی چه میگذرد؟
روزانه آموزشهای گوناگونی دریافت میکنیم؛ از رادیو داخل ماشین، تلویزیون در منزل و شبکههای اجتماعی تا کلاس مدرسه و دانشگاه و کارگاههای آموزشی. اما کدام از این آموزشها در ذهن و وجود ما، ماندگاری بیشتری داشته است؟ بیشک یکی از عوامل مهم ماندگاری مطالب، شیوه جذاب و گیرای آموزش است. از همین رو، کشورهای گوناگون در آموزش سواد مالی، روشهای متنوع و جذابی را برای آموزش و فرهنگسازی انتخاب کردهاند. سازماندهی رویدادهای بانشاط و متنوع فرهنگی، میتواند بستری مناسب برای آموزش باشد.
مانیوایز در هلند، هر ساله با تمرکز بر آموزش مالی دو رویداد را سازماندهی میکند: هفته ملی پول [Money Week ] و روز بازنشستگی [Pension3Day].
مخاطبین هفته ملی پول، کودکان دبستانی و والدین آنها هستند. در این هفته صدها سازمان با همکاری یکدیگر، کلاسهای آموزشی با موضوع شایستگیهای پایهای مالی برگزار میکنند. در این آموزش، از ابزارهای مدرسهای و رویدادهای رسانهای استفاده میشود. حدود 50 درصد مدارس هلند در آخرین هفته ملی پول شرکت کردند. در سال 2018 نهادهای بسیاری این هفته را رهبری و پشتیبانی کردهاند: بورس اوراق بهادار آمستردام، کالج هرمان وسلینک، پلتفرم مانی وایز، وزارت مالیه هلند، بانک مرکزی هلند، انجمن بانکداران هلندی، انجمن بیمه هلند، بانک اِن.آی.بی.سی، پی پال بنلوکس و نت فلیکس. بیش از 500 هزار کودک به طور مستقیم و 1350000 نفر به طور غیرمستقیم در این هفته شرکت کردهاند. هفته پول سال 2019 از 25 تا 29 مارس (5 تا 9 فروردین 1398) برگزار خواهد شد. هدف این هفته آموزش چگونگی مدیریت پول به دانشآموزان است.
یکی دیگر از این رویدادها، روز بازنشستگی است. این برنامه، به مدت سه روز برگزار شده و حدود 250 سازمان در اجرای آن همکاری میکنند. هدف این رویداد، افزایش آگاهی کارفرمایان، کارمندان و بنگاههای کوچک و متوسط از مسائل مربوط به بازنشستگی است.
در پرتغال، شورای ملی نظارت بر امور مالی و سایر ذینفعان هر سال در 31 اکتبر (9 آبان) روز سواد مالی را با تمرکز بر کل افراد جامعه به ویژه دانشآموزان برگزار میکنند. این رویداد شامل اقداماتی مانند برگزاری کنفرانسها، کارگاهها، جلسات گفتگو، بازیها، مسابقات و سایر فعالیتهای سرگرمکننده تعاملی با عموم مردم است. در برخی کشورها، ادارات دولتی در اجرای چنین برنامههای جذابی مشارکت دارند. از جمله این کشورها میتوان به این موارد اشاره کرد:
لتونی (کمیسیون بازارهای مالی و سرمایه، بانک لتونی، وزارت آموزش)،
هلند (مانی وایز)،
پرتغال (بانک مرکزی، کمیسیون بازار اوراق بهادار و سایر ادارات)
و بریتانیا (مانی ادوایز سرویس).
این ادارات در هفته جهانی پول که از سوی سازمان بینالمللی و غیرانتفاعی تأمین مالی کودکان و جوانان برگزار میشود، مشارکت دارند.
اقدامات ابتکاری مشابهی نیز در بخش خصوصی انجام شده است. مثلاً، انجمن بانکداران دانمارک در سال 2014 نخستین هفته پول را با جامعه هدف کودکان 13 تا 15 سال و ایجاد و توسعه ابزارهای آموزشی برگزار کرد.
هشتگهای مرتبط
مطالب پیشنهادی
-
-
راه حل اتحادیه اروپا برای نجات از بحرانهای آینده
پنج دلیل اصلی برای آموزش سواد مالی
-
هشت موضوع سواد مالی که اروپائیان در آن بیسوادند
شبکه بینالمللی آموزش مالیِ اروپا نشان میدهد این موضوعات مالی حتی برای مردم اروپا ناآشناست
-
نظر خود را بنویسید