خریدن دوچرخه

پاداشِ به گردن گرفتن؛ جلد 33 از مجموعۀ 40جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان 10 تا 12ساله

گاهی در مسیر رسیدن به اهداف‌مان، ناخواسته دچار اشتباه‌هایی می‌شویم که ما را از هدف دور و دورتر می‌کند. ممکن است مسئولیت اشتباه را بپذیریم، درصدد جبران برآییم، به مسیر برگردیم و هر چند دیر، اما به هدف و خواسته‌مان برسیم. در سوی دیگر اما نپذیرفتن اشتباه ممکن است آسیب‌های جبران‎‌ناپذیری به بار بیاورد و حسرت رسیدن به چیزی که مدتی برایش تلاش کردیم، برای همیشه به دل‌مان می‌ماند. 

«خرید دوچرخه» الگوی خوبی برای آموزش پذیرش اشتباهات و مسئولیت‌پذیری به کودکان به دست می‌دهد و مفاهیم مهم سواد مالی از جمله پس‌انداز، دستیابی به اهداف مالی و نگهداری درست از دارایی را در ذهن کودکان می‌نشاند. 

پدریتو که پدرش برای کار به شمال کشور سفر کرده، با هر جفت کفشی که واکس می‌زند به هدفش، یعنی خرید دوچرخه، نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. روزی یکی از فروشندگان بازار از او می‌خواهد که اسکناس درشت او را به فروشندۀ دیگری بدهد و در ازایش پول خرد بگیرد. پدریتو در میانۀ راه وسوسه می‌شود که کمی با بچه‌ها فوتبال بازی کند و در این بین، پول را گم می‌کند. هزار و یک فکر و نقشه به ذهن پدریتو خطور می‌کند اما بالاخره تصمیم می‌گیرد با شجاعت راستش را بگوید و مسئولیت اشتباهش را بپذیرد. او جعبۀ پول‌هایش را باز می‌کند و بخش زیادی از سکه‌هایی که با زحمت جمع کرده بود را به فروشنده می‌دهد. پدریتو با شجاعت مسئولیت اشتباهش را می‌پذیرد و پاداش این شجاعت و مسئولیت‌پذیری را دریافت می‌کند. 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی