راهبردهای ملی آموزش سواد مالی
اصول، توصیهها، الگوها و خطوط راهنما
آسیب کمتر به مردم و حمایت از گروههای آسیبپذیر جامعه، دغدغۀ دولتهای مردمبنیان است. گاه دولتها میکوشند این مهم را با سیاستهای حمایتی فراهم کنند؛ اما این سیاستها در بلندمدت کارا و اثربخش نیست و آثار گذرا و سطحی دارد. افزایش رفاه اقتصادی و حمایت از گروههای آسیبپذیر و ریشهکنی فقر، بیش از هر چیز با توانمندسازی مردم، از طریق ارتقای سواد مالی امکانپذیر خواهد بود.
بسیاری دولتها ضرورت اقدام هماهنگ در این عرصه را درک کرده و بر اساس زمینههای اجتماعیاقتصادی و نیازهای خاص جمعیت خود، راهبردها و برنامههایی را برای آموزش سواد مالی طراحی و اجرا کردهاند. این اقدام هماهنگ، مزایای فراوانی چون جلوگیری از هدررفت منابع، پرهیز از موازیکاری و قابلیت سنجش و ارزیابی دارد. در حال حاضر، بیش از 60 کشور جهان برای هماهنگسازی و یکپارچهسازی فعالیتهای مربوط به ارتقای سواد مالی میان نهادهای داخلی، طراحی، اجرا و ارزیابی راهبردهای ملی آموزش سواد مالی را در دستور کار خود قرار دادهاند.
شبکۀ بینالمللی آموزش سواد مالی (آیانافای) با تحلیل، تطبیق و بررسی محققانۀ این دست اقدامات ملی در سراسر جهان در طول سالها فعالیت خود، به چارچوبی استوار، فراتر از زمینه و وضعیت هر کشور دست یافته و آن را برای ترویج اقدام هماهنگ ملی در اختیار کشورها قرار داده است. این چارچوب، برآیندی از تحلیل برنامهها، الگوهای مناسب و رهنمودهای برخاسته از نگاهی پیشگیرانه به مشکلات و چالشهای احتمالی است تا ثمربخشی آموزشهای سواد مالی تضمین شود.
در حال حاضر، بیش از 60 کشور جهان برای هماهنگسازی و یکپارچهسازی فعالیتهای مربوط به ارتقای سواد مالی میان نهادهای داخلی، طراحی، اجرا و ارزیابی راهبردهای ملی آموزش سواد مالی را در دستور کار خود قرار دادهاند.
«راهبردهای ملی آموزش سواد مالی»، مجموعهای از شش گزارش آیانافای است که با رویکردی کلنگر، چارچوب نامبرده را ترسیم کرده و معیارهایی همگانی و الگوپذیر برای تدوین راهبردها و طراحی و اجرای برنامههای آموزش سواد مالی به دست میدهد. این شش گزارش به ترتیب عبارتاند از:
- اصول بالادستی راهبردهای ملی آموزش سواد مالی شامل: تعریف، گستره و هدف راهبرد ملی؛ آمادهسازی راهبرد ملی از طریق ارزیابی، نگاشت و رایزنی؛ تعیین و تبیین سازوکار حکمرانی و نقش ذینفعان اصلی در راهبرد ملی؛ طراحی نقشۀ راه راهبردی با تعیین اولویتهای اصلی، مخاطبان هدف، اثربخشی و منابع مالی و غیرمالی و در نهایت، اجرای راهبرد ملی با انتخاب ساز و کارهای ارائه و ارزیابی برنامهها
- توصیهنامۀ سواد مالی شامل: توصیههایی برای تعریف سواد مالی، رویکرد منسجم و هماهنگ به سواد مالی، اقدامات حمایتی در پیشبرد برنامههای سواد مالی و در نهایت، ارائۀ مؤثر برنامههای سواد مالی
- توصیهنامۀ اصول و الگوهای مناسب برای آگاهیبخشی و آموزش سواد مالی شامل: اقدامات دولتی، نقش مؤسسههای مالی و دیگر برنامههای آموزش سواد مالی
- راهبردهای ملی آموزش سواد مالی شامل: کلیات، تنظیم و آمادهسازی و تدوین چارچوب راهبرد ملی
- خطوط راهنمای آموزش سواد مالی برای ذینفعان خصوصی و غیرانتفاعی شامل: گستره و تعاریف ذینفعان و روشهای مشارکت آنها، معیارهای اصلی و نظارت بر حسن اجرا
- خطوط راهنمای مدارس شامل: چارچوب گنجاندن آموزش سواد مالی در برنامۀ درسی مدارس، اطمینان از مشارکت مناسب ذینفعان اصلی و مهم، طراحی و تبلیغ وسایل و روشهای کارآمد و در نهایت، رهنمودهایی دربارۀ چارچوبهای یادگیری آموزش سواد مالی
این کتاب در آکادمی هوش مالی تهیه و توسط انتشارات دنیای پی منتشر شده است.
هشتگهای مرتبط
سایر عناوین

آموزش سواد مالی در آفریقا
تحلیلی بر راهبردهای 21 کشور آفریقایی در آموزش سواد مالی

آشنایی با سازمان غیرانتفاعی افلاتوناینترنشنال
مروری بر فعالیتهای نهاد سواد مالی مستقر در هلند
مطالب پیشنهادی
-
دسترسی سریعتر به پول خوب است، اما برای چه کاری؟
بازخوانی زندگی با حضور لندتک
-
کارواش دوچرخه
کار و حسابوکتاب کار؛ جلد 22 از مجموعۀ 22 جلدی داستانهای سواد مالی برای کودکان 6 تا 9ساله
-
سواد مالی برای خانمها؛ ذوب یخها
سخنان دکتر کمیل رودی در برنامۀ تلویزیونی «عصر شیرین»؛ شبکۀ افق؛ فصل اول؛ قسمت دهم