سواد مالی دانشجویان

رویکردی فعال در مسیر دستیابی به سواد مالی

42 8 دقیقه

میزان برخورداری افراد از سواد مالی، یکی از شاخص‌های کلیدی میزان موفقیت آن‌ها در زندگی است. مطالعات بسیاری در جهان نشان می‌دهد دانشجویان، دارای توانمندی اندکی در مدیریت امور مالی شخصی خود هستند. این مشکل ریشه در نبود درس سواد مالی در نظام آموزش رسمی و خانواده دارد. 

کتاب «سواد مالی دانشجویان» اولین بار در سال 2008 توسط انتشارات مک‌گروهیل با همین هدف، یعنی آموزش سواد مالی به دانشجویان منتشر شد و بعدها در سال 2021، ویراش هفتم آن، به منظور آموزش به دانشجویان بین‌المللی انتشار یافت. مطالعۀ این کتاب به عنوان منبع آموزشی درس سواد مالی، توسط اساتید دانشگاه‌های گوناگون جهان و همچنین وب‌سایت‌های تخصصی کتاب به دانشجویان توصیه شده است. 

«سواد مالی دانشجویان» به بهترین شکل ممکن سواد مالی را ارائه می‌کند. کتاب کاملاً دانشگاهی و در سطح جهانی است. از یک سو، به اندازۀ لازم نظری است و از سوی دیگر، به اندازۀ کافی کاربردی. این کتاب از دیدگاه نظری، ذهن مخاطب را با مفاهیم عمیق مدیریت مالی و حوزه اقتصادی درگیر می‌کند. این مفاهیم عمیق شاید به روشنی در زندگی روزمره دیده نشود؛ اما همان است که بعد مالی و اقتصادی ذهن را گرم و پویا نگه می‌دارد. کتاب از دیدگاه کاربردی، مخاطب را تا درون سازمان‌ها و کاربرگ‌های آن‌ها می‌برد. تارنماها و برنامه‌های کاربردی را می‌شناساند. قوانین و مقررات را برمی‌شمرد و چگونگی رعایت آن‌ها و نتایج پا گذاشتن بر آن‌ها را گوشزد می‌کند. همین است که کتاب، خواننده را از انفعال دور نگه داشته و فعال می‌سازد. 

کتاب «سواد مالی دانشجویان» اولین بار در سال 2008 توسط انتشارات مک‌گروهیل با هدف آموزش سواد مالی به دانشجویان منتشر شد و بعدها در سال 2021، ویراش هفتم آن، به منظور آموزش به دانشجویان بین‌المللی انتشار یافت. 

این کتاب در چهارده فصل مفاهیم سواد مالی را به دانشجویان آموزش می‌دهد؛ با برنامه‌ریزی مالی شروع می‌شود و با پیش‌بینی مخارج و بودجه‌بندی ادامه می‌یابد. برای دستیابی به امنیت مالی به انواع پس‌انداز می‌پردازد. همچنان که شخص را از افتادن به دره قرض و اعتبار برحذر می‌دارد، منظره مناسبی از خرج‌های لازم و لذت از زندگی را پیش روی او نمایش می‌دهد. راه‌ها و پیچ و خم‌های سرمایه‌گذاری می‌نمایاند و  خطرات طی چنین مسیری را گوشزد می‌کند و راه‌حل‌هایی را پیشنهاد می‌دهد. در آخر نیز به آخر زندگی می‌رسد و بازنشستگی و وضعیت مالی را بررسی کرده و نسخه مناسبی برای آن می‌پیچد.

این کتاب، منبع آموزشی دو واحد درس اختیاری «سواد مالی» برای دانشجویان در دانشگاه تهران است. اما اندیشمندان، اساتید، حکمرانان و در دایره‌ای کوچکتر تنظیم‌گران امور مالی دانشجویان و دست‌اندرکاران بخش خصوصی و غیرانتفاعی به خوبی از آن بهره‌مند خواهند شد. آکادمی هوش مالی افتخار دارد این اثر را با تلاش جمعی خود در طول چهار سال از فرآیند انتخاب کتاب، ترجمه ویرایش علمی و ادبی گرفته تا اخذ حمایت مالی از بانک قرض الحسنۀ مهر ایران و ارائه با یک سوم قیمت به جامعه علمی و اجرایی تقدیم کند. 

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

معمار عمارت

معمار عمارت

دفتر حساب مدیران مالی خانواده

2085 4 دقیقه بیشتر بخوانید
سنگ بنای سواد مالی

سنگ بنای سواد مالی

جدیدترین نسخۀ بازنگری‌شدۀ «استانداردهای سواد مالی»

1137 5 دقیقه بیشتر بخوانید
آموزش سواد مالی در اروپا

آموزش سواد مالی در اروپا

تحلیلی بر راهبردهای 48 دولت اروپایی در آموزش سواد مالی

974 6 دقیقه بیشتر بخوانید

مطالب پیشنهادی