سواد مالی برای دانشآموزان
مجموعۀ 12جلدی آموزش سواد مالی به دانشآموزان اول تا دوازدهم
مجموعۀ «سواد مالی برای دانشآموزان» شامل دوازده کتاب در چهار ردۀ سنی است که با هدف آموزش سواد مالی و توانمندسازی نسل آینده، در آکادمی هوش مالی تهیه و تدوین شده است. این مجموعه در چهار سطح در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد: سطح 1برای دورۀ اول دبستان، سطح 2 برای دورۀ دوم دبستان، سطح 3 برای دورۀ اول دبیرستان و سطح 4 برای دورۀ دوم دبیرستان. هر سطح علاوه بر کتاب دانشآموز، شامل کتاب مربی و کتاب خانواده است تا جزئیات فعالیتها و مفاهیم برای والدین نیز تشریح شود. در هر دوره، آموزش مفاهیم سواد مالی بر اساس نیاز مخاطب و سن او طراحی شده و انعطافپذیری بسیاری دارد؛ به گونهای که آموزههای سواد مالی در کتاب دورۀ اول دبستان در قالب داستانهای جذاب آموزش داده میشود و در سطوح بعد، پرسش و پاسخ، تمرینها و فعالیتهای متنوع و مشارکتی، پرسشنامههای سنجش، مثالها و موقعیتهای داستانی، فرایند آموزش را جذاب میکند. در کتاب مربی، مدت زمان تدریس هر درس مشخص است. همچنین اهداف هر درس، وسایل لازم برای آموزش، روش تدریس، تعاریف مفاهیم سواد مالی و اقتصادی، پاسخ فعالیتها و راهنماهای کاربردی در اختیار او قرار گرفته است. کتاب خانواده نیز بستری فراهم میآورد تا اعضای خانواده در کنار یکدیگر در معرض این آموزشها باشند. پدر و مادرها سرفصلهای کتاب دانشآموز، مفاهیم سواد مالی و تعاریف آنها را میخوانند، فعالیتهایی انجام میدهند و توضیحهای کتاب را به کار میبندند تا به این ترتیب، گفتوگوهای مشترکی بین آنها و فرزندانشان شکل بگیرد و در مسیر آموزش سواد مالی مشارکت داشته باشند.
در هر دوره، آموزش مفاهیم سواد مالی بر اساس نیاز مخاطب و سن او طراحی شده و انعطافپذیری بسیاری دارد؛ به گونهای که آموزههای سواد مالی در کتاب دورۀ اول دبستان در قالب داستانهای جذاب آموزش داده میشود و در سطوح بعد،تمرینها و فعالیتهای متنوع، پرسشنامههای سنجش، مثالها و موقعیتهای داستانی، فرایند آموزش را جذاب میکند.
محتوای آموزشی این مجموعه با الهام از برترین منابع آموزشی نهادهای پیشرو فعال در حوزۀ آموزش سواد مالی جهان تهیه و تدوین شده است. این نهادها از دههها پیش با دغدغۀ توانمندسازی مالی کودکان و نوجوانان، میخواهند آنها را کنشگران اقتصادی، مصرفکنندگان، پساندازکنندگان، سرمایهگذاران و قرضگیرندگانی بار بیاورند که تصمیمهای مالی درست میگیرند.
مشخصههای اصلی محتوای این مجموعۀ دوازدهجلدی از این قرار است:
1. بر اساس استانداردهای آموزش سواد مالی است.
استانداردهای سواد مالی نشان میدهد هر کس در چه مقطع سنی میتواند و باید کدام یک از مفاهیم سواد مالی را به چه میزان یاد بگیرد و به کار بندد.
2. دانشآموزان را به تفکر و رفتار درست مالی وامیدارد.
دانشآموزان با استفاده از این منطق و چارچوب میآموزند تصمیمهای درست بگیرند، از تصمیمهای نامناسب دوری کنند و رفتارهای درست مالی انجام دهند.
3. نیازمند یادگیری فعال است.
طراحی دورهها به گونهای است که هر درس شامل فعالیتهای عملی و سرگرمکنندۀ فراوان باشد تا دانشآموزان به صورت فردی و گروهی آنها را انجام دهند و در فضایی بانشاط و سرگرمکننده، عمیقتر موضوعات را فرابگیرند.
4. با رویکرد توسعهای به یادگیری تنظیم شده است.
درسهای دانشآموزان مقاطع پایینتر، بیشتر بر مبنای برنامهای عملی، نمایشی و داستانی است. در مقاطع تحصیلی بالاتر، مفاهیم انتزاعی افزایش یافته است.
5. بر اساس روشها و سبکهای گوناگون یادگیری تنظیم شده است.
نقشآفرینی، گفتوگوی گروهی، جمعآوری اطلاعات، محتوای آموزشی خواندنی، مصاحبه با افراد، نقاشی و نمونهکاوی، برخی روشهای بهکارگرفتهشده در این دورهها است. منابع بیشتر در پایگاه اینترنتی آکادمی هوش مالی در دسترس است.
6. دارای ابزارهای متنوع ارزیابی است.
این ارزیابیها به دانشآموزان، خانوادهها و معلمان کمک میکند بازخوری از ضعفها و قوتها داشته باشند و به شیوۀ مؤثرتری آموزش و یادگیری را مدیریت کنند.
7. در فرایند آموزش، نقشی جدی به والدین میدهد.
والدین تأثیر فوقالعادهای در بهبود سواد مالی فرزندان خود دارند. این دوره با راهنمای والدین همراه است و آنها اطلاعات لازم برای هر درس را در اختیار دانشآموز میگذارند و بر فعالیتهای لازم نظارت میکنند. والدین این امکان را دارند که برای تقویت و توسعۀ درک فرزندان خود از موضوعهای سواد مالی، مشارکتی همهجانبه داشته باشند.
مجموعۀ 12جلدی «آموزش سواد مالی برای دانشآموزان» در آکادمی هوش مالی تهیه و در انتشارات دنیای پی منتشر و روانۀ بازار شده است.
هشتگهای مرتبط
سایر عناوین

شایستگیهای اصلی در سواد مالی
کتابی دربارۀ ابزارهای سیاستی آموزشهای مالی در جهان

برنامهریزی مالی برای افراد و خانوادهها
خلاصهای از دورۀ مجازی سواد مالی دانشگاه فلوریدا
مطالب پیشنهادی
-
چرا ریسکپذیر نیستیم؟ با نگاهی به صندوقهای سرمایهگذاری
گفتگوی دکتر کمیل رودی و فرهاد جم در برنامه خانه تو؛ شبکه چهارم سیما؛ قسمت یازدهم
-
«آیندۀ کاری از آنِ من است»؛ پویشی که صدای جوانها را به گوش سیاستگذاران میرساند
راهکار اُایسیدی برای ترسیم آیندۀ کاری جوانان پس از بحران کرونا
-
نمره سواد مالی مردم آمریکا
گزارش فینرا (اداره ناظر بر وضعیت مالی آمریکا) از وضعیت سواد مالی آمریکاییها
-
درآمد متغیر چطور بر تصمیمگیریهای مالی اثر میگذارد؟
آثار منفی شغل پارهوقت بر میزان پسانداز