چه چیزی ارزشش را دارد؟

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1401/04/11

468 3 دقیقه

کودکان هم مثل بزرگ‎‌ترها نیازها و خواسته‌هایی دارند. این نیازها در سال‌های اول محدود به غذا و لباس و اسباب‌بازی‌های جورواجور است؛ اما همین‌طور که آن‌ها قد می‌کشند، خواسته‌ها و نیازهای‌شان هم بیشتر و بزرگ‌تر می‌شود. بچه‌ها وقتی همراه بزرگ‌ترها به خرید می‌روند، هر چه می‌بینند، می‌خواهند و زمین و زمان را به هم می‌دوزند تا پدر و مادرها دست به جیب شوند؛ اما کم‌کم درک می‌کنند همیشه محدودیت‌ها و کمبودهایی هست و حتی غول چراغ جادو هم فقط سه تا از آرزوهای‌شان را برآورده می‌کند. پس باید خواسته‌های‌شان را سبک‌سنگین کنند و دست به «انتخاب» بزنند؛ انتخاب درستی که ارزش خرج کردن پولی را که با زحمت به دست آمده، داشته باشد. 

«خرید ارزشمند» یکی از کتاب‌های مجموعۀ «آموزش سواد مالی به کودکان» است که این مفهوم مهم را به کودکان می‌آموزد. تولد روزا، دختربچۀ داستان، نزدیک است. خانوادۀ او سکه‌های‌شان را توی قلک شیشه‌ای روی طاقچه پس‌انداز می‌کنند. بعد از روزها و هفته‌ها، حالا پول زیادی جمع شده و مادر و مادربزرگ و بقیه می‌خواهند با آن هدیۀ خوبی برای روزا بگیرند. مفهوم پس‌انداز در آن شیشۀ پر از پول، به خوبی برای کودکان تصویر شده: چشم‌پوشی از برآوردن خواسته‌های کنونی برای رسیدن به هدفی در آینده. 

روزا برای انتخاب هدیۀ تولد، با مادرش به مرکز خرید می‌رود. چیزهای مختلفی چشمش را می‌گیرد اما هر بار منصرف می‌شود؛ چون فکر می‌کند ارزش آن را ندارد که شیشۀ پول را به خاطرش خالی کند. کودکان در پیچ و خم تلاش روزا برای انتخاب بهترین گزینه، با مفهوم و اهمیت تصمیم‌گیری مالی آشنا می‎‌شوند. آموزه‌های سواد مالی در این باره می‎‌گوید که برای خرید هر کالا یا خدمت ارزشمند، ناگزیر باید دور بعضی‌ خواسته‌های کم‌اهمیت‌تر را خط بکشیم. 

این کتاب در آکادمی هوش مالی تهیه و به همت انتشارات قدیانی روانۀ بازار شده است.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

فیلم «کشتارگاه» از منظر سواد مالی

فیلم «کشتارگاه» از منظر سواد مالی

هفته‌نامهٔ اطلاعات بورس

24 3 دقیقه 1403/02/22
شغل‌های جورواجور برادر بزرگ‌تر

شغل‌های جورواجور برادر بزرگ‌تر

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

76 3 دقیقه 1402/08/27

مطالب پیشنهادی