سواد مالی در آموزه‌های دینی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1400/12/14

625 3 دقیقه

هدف اسلام سعادت دنیوی و اخروی فرد و جامعه است و البته این دو جدا از هم نیست. مرحوم علامه طباطبایی آموزه‌های اسلامی را به سه قسمت عمده تقسیم کردند: نگرش‌ها و اعتقادات و باورهایی که ناظر به اندیشه و فکر و ذهن انسان است، آموزه‌های اخلاقی که ناظر به روح و صفات و ملکات وجودی انسان است، احکام که ناظر به رفتارها و افعال انسان است. آموزه‌های مالی و سواد مالی اسلامی در همین سه حوزه بررسی می‌شود. مرور آیات و روایات و متون دینی، آموزه‌های دین مبین اسلام را برای سعادت و خوشبختی و ثروتمندتر شدن یا به تعبیر درست‌تر، احساس رضایت و خشنودی و زندگی بهتر در دنیا و سعادت اخروی برای انسان‌ها نشان می‌دهد.

یکی از باورهای اشتباه حوزۀ مالی  در بین مردم و به ویژه جامعۀ مذهبی، این است که گاهی تصور می‌شود مال و ثروت ناپسند و مذموم است و هر کس به آن نزدیک شود، از خدا دور شده است. در صورتی که تمام صفات خدای متعال منشأ خیر و برکت است. در نتیجه، حرکت در مسیر توانگر شدن، حرکت به سمت غنی بودن خدای متعال است و این امر نمی‌تواند ناپسند باشد. البته ممکن است از طریق ناپسندی باشد یا به انحراف کشیده شود یا با انگیزه‌های غیرالهی باشد. در سیرۀ معصومین نیز همین گونه بوده و آن‌ها در جهت خلق و ثروت‌آفرینی حرکت می‌کردند. باید برای زندگی مالی برنامه‌ریزی داشت و این امر در روایات و سبک زندگی مالی اسلامی نیز دیده می‌شود.

در آموزه‌های اسلامی، مال و ثروت پسندیده است و میزانی برای آن تعیین نشده است، بلکه اگر احکام و اخلاقیات در آن رعایت شود، خیر است. درک این موضوع به فرهنگ‌سازی جدی نیاز دارد. واقعیت جامعه با این دست روایت‌ها و آموزه‌ها فاصله دارد. عده‌ای فقط مشغول امر دنیایی و پول هستند و دین‌داران فکر می‌کنند اگر وارد این عرصه شوند، کار درستی نکرده‌اند. در حالی که این موضوع، امری دینی است و آموزه‌های فراوان از اخلاقیات و احکام و باورها دربارۀ آن وجود دارد.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

نکته‌ای مهم در تصمیم‌گیری مالی

نکته‌ای مهم در تصمیم‌گیری مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

1871 3 دقیقه 1398/07/28

مطالب پیشنهادی