مجریان تدوین و اجرای سواد مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1399/02/13

625 3 دقیقه

یکی از چالش‌های اصلی و سخت‌ترین تصمیم‌ها در هر کشور، انتخاب نهادهایی است که باید مسئولیت مأموریت های چندوجهی را بر عهده گیرند. آموزش سواد مالی، یکی از این مأموریت‌هاست. بخش آموزشی و تربیتی در گروه‌های سنی گوناگون (مانند کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان) که هر کدام نیازمند سبک، شیوه و ابزارهای متفاوت آموزشی است، بخش مالی که ارائه‌کنندۀ محصولات و خدمات مالی است، بخش اقتصادی که تأمین‌کنندۀ بسترهای فعالیت اقتصادی است، برخی از بخش‌های درگیر در آموزش سواد مالی هستند.

با این وصف، وزارت آموزش و پرورش، وزارت جوانان، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی یا سازمان بورس و اوراق بهادار یا کدام نهاد دیگر یا حتی همۀ آن‌ها باید انجام این مأموریت را بر عهده گیرند؟

در کشورهای گوناگون، به شیوه‌های متفاوتی تدوین و اجرای راهبرد سواد مالی در دستور کار قرار گرفته است.

  • تک‌نهادی: در برخی کشورها، یک نهاد دولتی مسئول تدوین و اجرای راهبرد سواد مالی است. گاهی این نهاد دولتی جهت اجرای عملیاتی راهبرد، از همکاری دیگر نهادها یا شورایی از نهادهای دولتی و غیردولتی استفاده می‌کند؛ مانند کشورهای بریتانیا، هلند و روسیه. برای مثال در «هلند»، مسئول اصلی تدوین و اجرای راهبرد سواد مالی، «وزارت اقتصاد» است. وزارت اقتصاد، یک گروه راهبری برای هدایت این راهبرد ملی، ایجاد کرد. گروه راهبری شامل «بانک مرکزی»، «نهاد بازار سرمایه»، «انجمن بانکداری»، «انجمن بیمه‌گران»، «اتحادیۀ بازنشستگی»، مؤسسه ملی اطلاعات مالی خانواده (نیبود)» است. پلتفرم مانی‌وایز این راهبرد را اجرا می‌کند.
  • چندنهادی: در برخی کشورها، نهادهای متعددی جهت تدوین و اجرای راهبرد سواد مالی در قالب یک شورا با یکدیگر همکاری می کنند؛ مانند جمهوری چک، اسپانیا و پرتغال. برای مثال در اسپانیا»، «بانک مرکزی» و «کمیسیون ملی بازار اوراق بهادار اسپانیا» برنامه آموزش مالی را تدوین کردند. این برنامه توسط یک کارگروه و با مشارکت «وزارت اقتصاد»، مدیریت می شود.
  • ترکیبی: در برخی کشورها، شورایی از نهادها جهت تدوین راهبرد سواد مالی تشکیل شد و یک نهاد نیز مسئولیت و رهبری اجرای راهبرد را بر عهده دارد؛ مانند کشورهای دانمارک و ایرلند. برای مثال در «ایرلند»، «گروه راهبری ملی آموزش مالی» توسط مقررات‌گذار مالی (اکنون بانک مرکزی ایرلند) برای این منظور تاسیس شد. هماهنگ‌سازی فعالیت‌های آموزش مالی بر عهدۀ «کمسیون رقابت و حمایت از مصرف‌کننده» است.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید. 


هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

چرا باید بخشندگی را به کودکان آموخت؟

چرا باید بخشندگی را به کودکان آموخت؟

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

127 3 دقیقه 1402/02/09
معلم؛ پیشران ترویج سواد مالی

معلم؛ پیشران ترویج سواد مالی

مجلۀ رشد

139 13 دقیقه 1402/09/15
دستاوردهای کار بدون دستمزد

دستاوردهای کار بدون دستمزد

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

861 0 دقیقه 1399/07/19

مطالب پیشنهادی