تبلیغات؛ شر ناگزیر یا خیر کثیر
هفتهنامۀ اطلاعات بورس - 1401/06/05
از نگاه عدهای، تبلیغات امری است مذموم و ریشۀ اصلی گرفتاریهایی مثل مصرفگرایی و آسیب به محیط زیست و حتی انسانیت. عدهای دیگر اما آن را روی دیگر سکۀ کار و اشتغال و تولید میدانند. آنها معتقدند افراد جامعه نیازها و خواستههای گوناگونی دارند که کسبوکارها تلاش میکنند با تولید کالاها و خدمات، آنها را برطرف کنند. اکنون با آماده شدن این محصولات، باید مردم را از وجود آنها آگاه کرد و این اصلاً چیز بدی نیست.
ماجرا اما از آنجا شکل دیگری به خود میگیرد که انبوهی از کسبوکارها برای اطلاعرسانی محصولات خود و پیشی گرفتن در رقابت فروش، شروع به تولید محتوا و آگهی تبلیغات میکنند و یکباره دور و بر ما پر میشود از تبلیغات. اینگونه، همۀ این چیزهایی که دیده میبیند، راهی به دل و بعداً جیب باز میکند؛ تا آنجا که با فشار سنگین این تبلیغات، بدون این محصولات رنگارنگ، زندگی به نظرمان غیرممکن میرسد.
تبلیغات و سواد مالی
سواد مالی با آموزههای خود در حوزههایی چون خرج، پسانداز و تصمیمگیری مالی به ما کمک میکند زمام امور مالی در دست خودمان باشد و این تصمیمها، نه از سر عادت و عرف جامعه، که آگاهانه و مسئولانه گرفته شود. یکی از مهمترین آموزههای سواد مالی در این حوزه، جلب توجه افراد به نیازها و خواستههاست. از آنجا که عمر و دارایی انسان، یعنی سرمایۀ زمانی و مالی او، محدود و تمایلات او نامحدود است، اولویتبندی آنها ضرورت پیدا میکند. از نگاه سواد مالی، انسان دارای دو دسته احتیاجات است: نیاز و خواسته.
درک و آگاهی درست از نیازها و خواستهها، به تصمیمهای مالی فرد جهت میدهد. اینگونه، تأمین نیازها فارغ از جذابیتهای بیرونی و تبلیغاتی در اولویت قرار میگیرد و سرمایۀ زمانی و مالی، صرف خواستهها میشود.
این مطلب را در هفتهنامۀ اطلاعات بورس بخوانید.
هشتگهای مرتبط
سایر عناوین
مطالب پیشنهادی
-
پول درمیآورم، پسانداز میکنم، خرج میکنم
سه کار درست در سواد مالی؛ جلد 18، 19 و 20 از مجموعه 40جلدی داستانهای سواد مالی برای کودکان 10 تا 12 ساله
-
خوشبختی به میزان ثروت و دارایی نیست
دیبی جانسون، نویسندۀ کتابهای سواد مالی، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی
-
چرا خانمها مهمترند؟
80 درصد زنانی که در پیری در فقر زندگی میکنند در دوره جوانی و میانسالی فقیر نبودهاند.
-
پول کجا سبز میشود؟
پول روی پول؛ جلد 5 از مجموعۀ 6جلدی داستانهای سواد مالی برای نوجوانان 13 تا 15 سال