عبور از بحرانهای اقتصادی لبنان با «آموزههای سواد مالی»
روزنامۀ جامجم - 1399/11/20
واد مالی مقولهای ضروری برای مردم همۀ کشورهاست. جوامع مختلف، رویکرد
متفاوتی به آن دارند و گاهی مردم در مسیر کسب آگاهیهای مالی با موانعی
مواجهاند. برای آشنایی با سواد مالی در کشورهای مختلف، شناخت الگوها و
بهرهوری از آنها، آکادمی هوش مالی در مجموعه گفتوگوهایی اختصاصی
با صاحبنظران کشورهای مختلف، رویکردها و مسائل موجود در دیگر نقاط جهان
را بررسی میکند. در این قسمت، با سه تن از صاحبنظران لبنانی، فادی
اسماعیل بودیه ، مدیرمسئول مجلۀ بینالمللی «مرایا»، عماد رضا، تحلیلگر
حوزۀ سیاسی و اقتصادی، الیاس المُر، تحلیلگر حوزۀ اجتماعی و سیاسی گفتوگو
کردیم. آنچه در ادامه میخوانید، مصاحبۀ اختصاصی آکادمی هوش مالی با این صاحبنظران است.
غلبه بر چالشهای اقتصادی با افزایش سطح سواد مالی ممکن است
آموزش سواد مالی و مهارتهای مربوط به آن باید از مدرسه شروع شود و تا دانشگاه ادامه یابد. نقش دانشگاه، مدرسه و خانواده این است که این آموزهها را در جامعه رواج دهند.
فادی اسماعیل بودیه، مدیرمسئول مجلۀ بینالمللی «مرایا»، از سواد مالی در لبنان میگوید: برای رویارویی با چالشهای اقتصادی باید به دانش و مهارت سواد مالی مجهز بود. سواد مالی مقولهای اساسی است و افراد در این مسیر میآموزند نیازها و اولویتهای اساسی زندگی خود را چطور تعیین و تأمین کنند. این مهارت بر این پایه استوار است که مردم بتوانند با وجود مشکلات اقتصادی، امور مالی خانوادۀ خود را به درستی مدیریت کنند. دولت لبنان با مشکلات زیادی دست به گریبان است و توان آن را ندارد که مشکلات اقتصادی را رفع کند. اگر سطح سواد مالی جامعه افزایش یابد، خانوادهها میتوانند به سلامت از بحرانها عبور کنند. برای یافتن راهکار باید به این پرسش پاسخ دهیم که مردم لبنان چگونه با اتکا به سواد مالی، میتوانند بر مشکلات اقتصادی غلبه کنند.
در حال حاضر، اولویت مردم لبنان، اقتصادی است که ما را در برابر چالشها، خطرها و تهدیدها ایمن و توانمند سازد. برای رسیدن به چنین اقتصادی، یادگیری سواد مالی امری است ضروری. در این عرصه فعالیتهایی آغاز شده است. آموزش سواد مالی و مهارتهای مربوط به آن باید از مدرسه شروع شود و تا دانشگاه ادامه یابد. نقش دانشگاه، مدرسه و خانواده این است که این آموزهها را در جامعه رواج دهند. انسان، فرزند محیط و جامعۀ خویش است و متناسب با تربیت خانواده و آن چه در خانه، دانشگاه و مدرسه میآموزد، عمل میکند.
لبنان در مسیر توسعۀ اجتماعی، نیازمند سواد مالی است
عماد رضا، استاد دانشگاه و تحلیلگر حوزۀ سیاسی و اقتصادی، دربارۀ سواد مالی در لبنان اینگونه توضیح میدهد: در حال حاضر، تحریمهای ایالات متحدۀ آمریکا، لبنان و بعضی دیگر از کشورهای در حال توسعه را هدف قرار داده است. برای بازگرداندن آرامش و امنیت اجتماعی باید، بر اساس سواد مالی، نظام جهانی را بازتولید کنیم. یادگیری دانش سواد مالی برای تکتک اعضای جامعه ضروری است. به واسطۀ افزایش سطح سواد مالی افراد، جامعه نیز تغییر خواهد کرد. علاوه بر جدیگرفتن بحث آموزش، مردم میتوانند با اقداماتی نظیر خرید تولیدات داخلی با هدف حمایت از آنها و قناعت پیشهکردن به اقتصاد لبنان یاری رسانند.
با کاربست دانش مالی و آموزش سواد مالی، میتوانیم در مسیر خودکفایی و زندگی همراه با رفاه و امنیت قدم برداریم. در نتیجه، پیشرفت، شکوفایی اقتصاد و توسعۀ اجتماعی رقم خواهد خورد. در آموزشها باید تمرکززدایی کنیم؛ یعنی نوعی همکاری و همیاری شکل بگیرد تا ساکنان شهرهای دورافتاده و روستاها که بیشتر به سواد مالی نیازمندند، به آن دسترسی داشته باشند. نتیجۀ ایجاد شبکۀ همیاری و همکاری، نظام و چارچوب مالی هوشمند و توانمندسازی اقتصادی جامعه با رویکرد توسعۀ پایدار است که با آموزش سواد مالی در سطح اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی محقق خواهد شد.
آموزش سواد مالی به کودکان باید از مدارس شروع شود و تا پایان دانشگاه، مستمر باشد. با آموزش به کودکان و جوانان و دانشجویان، آیندۀ زندگی اجتماعی و اقتصادی آنها تضمین خواهد شد. در بحث آموزش سواد مالی در دانشگاهها، نباید از نقش مدیران دانشگاه غافل شد. بیش از پنجاه درصد از موفقیت این فرایند در دست مدیران دانشگاههاست؛ چون آنها مسئولیت پرورش افکار و تربیت نسل جوان برای ادارۀ جامعۀ آینده را به دوش میکشند. همکاری آنها در پیشبرد این برنامه بسیار اثرگذار است.
سواد مالی، تنها مختص نخبگان و گروه خاصی از جامعه نیست، رسانهها نقش درخور توجهی در جهتدهی به افکار عمومی دارند و عاملی کلیدی در نهضت سواد مالی هستند. آنها میتوانند تعداد بیشتری از مردم جامعه را مخاطب این آموزشها قرار دهند. دانشگاهها نیز میتوانند مسیر را برای رسانهها مشخص کنند تا این آموزشها به درستی ارائه شود.
در نهایت، با بازتولید مفاهیم و اندیشهها در جنبههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مشکلات موجود و شکافهای اطلاعاتی از بین میرود.
آموزش سواد مالی در لبنان باید از مدارس شروع شود
سواد مالی، تنها مختص نخبگان و گروه خاصی از جامعه نیست، رسانهها نقش درخور توجهی در جهتدهی به افکار عمومی دارند و عاملی کلیدی در نهضت سواد مالی هستند.
الیاس المُر، نویسنده و تحلیلگر مسائل اجتماعی و سیاسی است که دربارۀ سواد مالی در لبنان میگوید: برای درمان مشکلات اقتصادی لبنان باید علل و ریشهها را جستوجو کرد. مشکلات مالی و اقتصادی امروز بیروت، ریشه در سیاستهای اقتصادی نادرستی دارد که در دهۀ نود اجرا شد. این سیاستها بر پایۀ اقتصاد رانتی و جمعآوری سپردههای مردم در بانکها و پرداخت سود به آنها بود. نتیجۀ این سیاستها آن بود که مردم فعالیتهای اقتصادی خُرد مانند اشتغال در کارگاههای خیاطی، نجاری و آهنگری را که برای چهار یا پنج نفر شغل ایجاد میکرد، کنار بگذارند. در واقع، مردم داراییهای خود را برای دریافت سود به بانکها سپردند تا مخارج و هزینههایشان را بپردازند. اگر جامعه با سواد مالی آشنایی داشت، چنین وضعیتی پیش نمیآمد.
لبنان به دلیل مواضع سیاسیاش از سوی ایالات متحده تحریم شده است. تنها راه برونرفت از این وضعیت بحرانی، حمایت از اقتصاد داخلی، کشاورزی و صنعت است. باید هدفمندسازی اقتصادی را در رأس اقدامات قرار دهیم. تولید و هزینههایمان را هدفمند کرده و از صنایع داخلی حمایت کنیم. افزون بر آن، باید از ظرفیتهای انسانی کشور به خوبی بهره ببریم. باید روی نسل جوان سرمایهگذاری کنیم. آموزش مهارتها و دانش مالی باید از مدرسهها شروع شود و در دانشگاهها به طور گسترده ادامه یابد تا جامعهای داشته باشیم که این مهارتها را در زندگی خود به کار میبرند.
این مطلب را در روزنامۀ جامجم بخوانید.
هشتگهای مرتبط
سایر عناوین
مطالب پیشنهادی
-
سواد مالی در بالا بالاها
سفر به سرزمین رؤیای کودکی با جعبه ابزار مالی در انیمیشن UP
-
پادکست | فیه ما فی-19
سواد مالی خانواده با مروری بر خبرهای اقتصادی؛ 12 شهریور 1399
-
چطور شغلمان را توسعه دهیم؟
گفتگوی دکتر کمیل رودی و فرهاد جم در برنامه خانه تو؛ شبکه چهارم سیما؛ قسمت نهم
-
پول اردو جور میشود؟
قطرهای در اقیانوس؛ جلد 4 از مجموعۀ 6جلدی داستانهای سواد مالی برای نوجوانان 13 تا 15 سال