جایگاه بانکها در آموزش سواد مالی کجاست؟
سواد مالی و بازی برد-برد بانکها و مشتریان
امروز تصور زندگی بدون وجود بانک سخت به نظر میرسد. زندگی میلیاردها انسان در کره خاکی با بانک گره خورده و شاید کمتر هفتهای باشد که افراد در طول آن به هر دلیلی به بانک مراجعه نکرده باشند.
موقعیت بانکها به گونهای است که میتوانند میان سواد مالی با برخی خدمات کاربردی مدیریت پول پل بزنند. هماکنون بسیاری از بانکها اطلاعات، ابزارها و خدمات بسیاری را برای کمک به مشتریان خود در جهت اتخاذ بهترین تصمیم مالی ارائه میدهند. امروز تعهد بانکها از ارائه مشاوره مالی به مشتریان فراتر رفته است؛ آنها رهبران حمایت از فعالیتهای آموزش مالی در سراسر دنیا هستند و به افراد کمک میکنند تا مهارتهای مالیشان را بهبود دهند.
ایجاد دسترسی به محصولات مالی کمهزینه بهویژه برای مشتریانی که دسترسی آنها به خدمات بانکی بسیار محدود است، پیششرط همه آموزشهاست. توصیه به بودجهبندی و سپردهگذاری منظم در یک حساب بانکی وقتی شخص به سیستم بانکی راهی نداشته باشد، بسیار بیمعنی است. از سوی دیگر، ایجاد پلی بین آموزشهای مالی و محصولات بانکی به همه افراد اجازه میدهد تا با نظام بانکی هماهنگ شده و از آن در مسیر برخورداری از آینده اقتصادی ایمن بهره ببرند.
بانکها چه نفعی میبرند؟
البته بانکها نیز بهعنوان طرف دیگر این ماجرا بینصیب نخواهند ماند. بهرهمندی بانکها از دو جهت است:
اول اینکه این آموزشها راهگشای مسیرهای جدیدی برای دسترسی به افرادی است که تا قبل از این برخورداری کمتری از خدمات بانکی داشتهاند.
دوم اینکه رابطه بانکها با مشتریان تقویت شده و این خود به ایجاد حسن نیت در سطح جامعه کمک خواهد کرد.
از این رو، سرمایهگذاری بانکهای جهان در سواد مالی بسیار قابلتوجه و در حال رشد است. حدود 30 بانک مرکزی در سراسر جهان به تنهایی یا در همکاریهای نزدیک با سایر مؤسسهها، محصولات آموزش مالی را برای گروههای هدف متفاوت ایجاد کردهاند. بخشی از اقدامات انجامشده توسط بانکها عبارتند از:
- سازماندهی کنفرانسها، سمینارها، آموزش در کلاسهای درس، بازدید از بانک و پروژههای آموزشی ویژه کودکان، معلمان، والدین وکارشناسان در «هفته پول اروپا» و همچنین برگزاری مسابقهای با عنوان «آزمون پول اروپا» ویژه دانشآموزان در نزدیک به 25 کشور اروپایی توسط مجمع بانکداری اروپا
- برگزاری مسابقه سالانه «جایزه بزرگ نسل یورو» ویژه دانشآموزان دبیرستان با هدف ترویج آگاهی مالی آنها توسط بانک مرکزی اروپا
- راهاندازی پویش و پایگاه اینترنتی با نام «رفتار بهتر پولی» و ارائه مفاهیم مالی با زبان ساده و فهم آسان در قالبهای گوناگون ویدئو، فیلم، پویانمایی و مقاله برای عموم مردم توسط بانک آمریکا
- برنامهریزی و سازماندهی برنامههای سواد مالی با شعار «ارتقای زندگی شهروندان در جامعه» بهویژه در میان کودکان و نوجوانان توسط انجمن بانکداران ارکانزاس
- برگزاری سمینارهای سالانه ویژه خبرنگاران اقتصادی و ویراستاران به منظور بهبود درک آنها از مسائل مالی و اقتصادی و سپس استفاده از ظرفیت رسانهها در افزایش درک مردم از این مسائل و همچنین پرداخت کمک هزینه تحصیلی به واجدین شرایط مؤسسات آموزش عالی و تبدیل آنها به کارشناسان خبره پولی و بانکی توسط بانک مرکزی نیجریه
- و ....
هشتگهای مرتبط
نظر خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی
-
-
کشورها با آموزش سواد مالی دنبال پاسخ به چه نیازهایی هستند؟
نگاهی به راهبردهای ملی کشورهای اروپایی
-
وقتی سواد مالی، رفتار اعتباری مردم را بهبود میبخشد
نتیجه دو پیمایش بزرگ در انگلیس نشان داد بین سواد مالی و رفتار اعتباری مردم رابطه معناداری وجود دارد
-
نظرات
مفید بود