سواد مالی دختری به نام وجده
وجده دخترکی در عربستان است و متفاوت با بیشتر دختران و زنان آن دیار
داستان فیلم
وجده دانشآموز است، او با وجود سن کم، آرزوهای بزرگی دارد. وجده با دخترهای همسن خود متفاوت است، او جسور و بازیگوش است. تسلیم قواعد حاکم بر جامعه نیست و میخواهد مسیر خودش را در زندگی تجربه کند. با اینکه رفت و آمد با پسران و راندن دوچرخه در جامعه وجده برای دختران ناپسند است؛ ولی او میخواهد دوچرخهای بخرد تا پسر همسایه را در مسابقه شکست دهد. او پول لازم برای خرید آن را ندارد؛ ولی از راههای گوناگون در تلاش برای به دست آوردن آن است. او با فروش دستبندهای دستساز خود مقداری از پول دوچرخه را جمع میکند. در مسابقه قرآن شرکت میکند که جایزهاش دقیقاً برابر با باقیمانده پول دوچرخه است. وجده برای برنده شدن بسیار زحمت میکشد و نفر اول میشود؛ ولی مدرسه بر اساس همان قواعد اجتماعی حاکم، جایزهاش را نمیدهد؛ او بسیار خسته و ناراحت از به ثمر نرسیدن تلاشهایش به خانه برمیگردد. اما داستان او، پر احساس و موفقیتآمیز به پایان میرسد.
عینک سواد مالی
1. عملکرد مناسب برای رسیدن به هدف
- صرف هزینه برای رسیدن به هدف
وجده دختر باهوشی است و در ریاضی شاگرد ممتاز است، او حساب فروش دستبندها را دارد و میداند برای خرید آن دوچرخه دقیقاً چه مبلغی هنوز نیاز است. با وجود همه اینها، برای رسیدن به خواستهاش هزینهای را قبول میکند. او برای موفق شدن در مسابقه، نرمافزار آموزش قرآن میخرد تا احتمال برنده شدنش را بالا ببرد.
ولی میبینیم در دنیای واقعی بسیاری از بزرگترها این حسابگری و بینش وجده را ندارند، افراد بسیاری به اشتباه از انجام هر هزینهای هراس دارند و هر خرجی را تهدیدی تلقی میکنند؛ ولی برای بعضی موقعیتها باید پولهایی خرج شود تا هدفی بزرگتر محقق گردد.
- کسب درآمد برای رسیدن به هدف
کودکان از سنین پایین با انواع مشاغل و چگونگی کسب درآمد هر یک آشنا میشوند و کمکم میتوانند کسب درآمد را در محیطهای امن و با نظارت خانواده تجربه کنند. با این روش اعتماد به نفس آنها افزایش مییابد؛ از آنجا که خود را در کسب پول به زحمت انداختهاند، بهتر ارزش پول را میدانند و کمتر به خرجهای هیجانی رو میآورند.
وجده که دختری پرتلاش است برای تأمین پول دوچرخه دستبندهایی در خانه درست میکند و به همکلاسیها و دوستانش در مدرسه میفروشد. او حتی در مرکز خرید با فروشندههای زیورآلات وارد مذاکره شده و از او میپرسد اگر به قیمت مناسبتر بتواند دستنبد درست کند، آیا میتواند آنها را به او بفروشد یا خیر. این نشان میدهد وجده تفکر پولسازی دارد. چه بهتر است این نوع رفتار در کودکان تشویق شود؛ زیرا برای آینده آنها بسیار مفید خواهد بود.
- تصویر واقعی از دستیابی به هدف
وجده فقط بر جمعآوری پول تمرکز ندارد؛ بلکه با تمرین بسیار راندن دوچرخه را نیز یاد میگیرد. تصور و تلاش برای عملیاتی شدن آرزویش او را به هدف نهایی نزدیکتر میکند.
2. شاغل بودن زنان زمینهای برای تربیت بهتر فرزندان
اگر مادر وجده شاغل نبود و درآمدی نداشت، نمیتوانست پول دوچرخه را جمع کرده و آن را برایش بخرد، اینچنین همه تلاشهای وجده بیپاسخ میماند. زنان با حضور فعال در عرصه کار و اشتغال نه تنها برای جامعه مفید هستند؛ بلکه در خانواده نیز نقش مفیدتری خواهند داشت. زیرا آنها با شرایط اقتصادی آشنایی بیشتری پیدا میکنند، درآمدی دارند و در تلاش هستند بهتر از آن استفاده کنند ولی اگر خودشان درآمدی نداشته باشند شاید کمتر به حساب و کتاب خو بگیرند و نتوانند امور مالی خانه را به خوبی پیش ببرند.
3. آموزههای نادرست سواد مالی کودکان
- استفاده از هر راهی برای رسیدن به هدف
وجده در ازای کمک به دوستش برای رساندن نامه پول میگیرد و از دریافتکننده آن نیز پول طلب میکند و به او نمیگوید قبلا پول این کار را دریافت کرده است. یا در زمان تمرین راندن دوچرخه از بسته شدن چرخ کمکی به دوچرخه ناراحت شده و قهر میکند، دوست او که میخواهد وضعیت را بهتر کند، چرخهای کمکی را جدا میکند تا او را به ادامه تمرین تشویق کند ولی وجده فقط در صورتی قبول میکند تمرین را ادامه دهد که دوستش به او پول بدهد. این آموزه نادرستی است.
کودکان نباید برای هر کاری پول دریافت کنند. آموزههای سواد مالی از کودکی نهادینه میشوند و در بزرگسالی تغییر باورهای مالی سخت است. رفتارهای ناپسند در این حوزه در دراز مدت نتایج نامطلوبی برای فرد به بار میآورند.
- نداشتن پول توجیبی
پول توجیبی ابزار ارزشمندی برای آموزش سواد مالی به کودکان است. آنها کمکم یاد میگیرند برای پولشان کاربردهای متفاوتی در نظر بگیرند و آن را به خوبی مدیریت کنند. اگر وجده پول توجیبی میگرفت، بهتر میتوانست پول دوچرخه را جمع کند و برای رسیدن به هدفش در ازای کارهایی که نوعی همکاری با دیگران به حساب میآید، پول طلب نمیکرد.
4. مهارت مذاکره
وجده هوشمندی خوبی در مذاکره با دیگران دارد و این مهارت را در چند جا به نمایش میگذارد.
برخی از آنها جنبه منفی دارند؛ مانند پول گرفتن برای ادامه دوچرخه سواری، پول گرفتن برای رد و بدل کردن پیام. برخی از آنها نیز جنبه مثبت دارند؛ مانند مذاکره با فروشنده زیورآلات برای تأمین دستبند و مذاکره با فروشنده دوچرخه برای رزرو آن یا گرفتن تخفیف برای نرمافزار آموزش قرآن. اولی ناموفق و دو مورد دوم موفقیتآمیز بود.
همیشه مذاکره موفقیتآمیز نیست اما این مهارت جدای از تسهیل و تعادل در روابط، در امور مالی بسیار ضروری است.
نظرات
موضوع جذاب، فیلم جذاب، روایت جذاب اما روایت پراکنده بود. بهتر و منسجم تر میشد آن را نوشت. بعضی جاها هم فهماندیدن متن فدای خلاصه نویسی شده بود. 16 از 20
جقدر خوب است بتوان با تجربه هایی به این شکل اشنا بود وبا هدایت کودکان به این سمت انها را ابتدا با استعدادهای خود آشنا نموده وبا راهنمایی مناسب برای استفاده این توانایی ها راه کسب درامد را یاد بگیرند وبتوانند در رسیدن به هدف خود موفق باشند ..