مجموعه کارگاههای داستانهای سواد مالی
هفت هفته آموزش سواد مالی به کودکان در باغ کتاب
تابستان امسال فرصتی بود برای همکاری آکادمی هوش مالی و باغ کتاب تهران؛ تا شرایطی را برای آشنایی کودکان شش تا نه سال، با مفاهیم سواد مالی فراهم کنند.
در این کارگاهها، هفت مفهوم سواد مالی، با محوریت هفت کتاب داستان به کودکان معرفی شد و برای تثبیت مفاهیم آموختهشده، در انتهای هر کارگاه، کودکان نکاتی را که یاد گرفته بودند، در قالب یک نقاشی به تصویر میکشیدند.
1
نخستین جلسه کارگاهها، به کتاب «از من کلاه بخرید» و مفهوم پایهای «نیاز و خواسته» اختصاص داشت. در ابتدا معنای این دو کلمه برای کودکان یکسان بود. اما پس از شنیدن داستان و توضیحات مربی، تشخیص تفاوت نیاز و خواسته برای آنها روشن شد. نقاشیهای انتهای جلسه حاکی از آن بود که کودکان متوجه شدهاند نیاز برای زندگی ضروری است، اما از خواستهها میتوان چشمپوشی کرد.
2
در جلسه دوم، کتاب «به اندازه پولم خرید میکنم» و مفهوم مرتبط با آن یعنی «هزینهفرصت» معرفی شد. هزینهفرصت از موضوعات سخت سواد مالی محسوب میشود و نگرانی این وجود داشت که کودکان آن را درک نکنند. سادهسازی مفهوم هزینهفرصت و کاربرد آن در انتخاب بین دو گزینه، کمک کرد با این تعریف جدید آشنا شوند. آنها از انتخاب بین دو فعالیت یا دو خوراکی مثال آوردند و دریافتند گزینهای که انتخاب نشود، به نوعی هزینهفرصت است.
3
برنامه جلسه سوم کارگاه داستانهای سواد مالی، آموزش دو مفهوم «منابع طبیعی» و «منابع انسانی» با استفاده از کتاب «بزی که قالیچه شد» بود. در این جلسه کودکان از محصولاتی که تا به حال خودشان ساخته بودند، صحبت کردند و منابع طبیعی و انسانی به کار رفته در محصولات گوناگون را شناسایی کردند.
4
جلسه چهارم درباره کتاب «کلبهام را ساده میسازم» و مفهوم «صرفهجویی» بود. در این جلسه، کودکان با توجه به درس کارگاه قبل، چیزهایی را که با مواد بازیافتی ساخته بودند، همراه داشتند و به صورت عملی با برطرف کردن نیازهای خود، با استفاده از لوازم موجود آشنا شدند و آموختند خرید کردن، نخستین گزینه نیست.
5
جلسه پنجم نوبت کتاب «با پولم هدیه هم میخرم» بود. در این جلسه، کودکان درباره پولتوجیبیهای خودشان صحبت کردند و توضیح دادند با پولهایشان چه کارهایی میکنند. آنها از قلکهایشان گفتند و از چیزهایی که با پول خود میخریدند. اما تعداد کمی از کودکان با مفهوم بخشش پول آشنا بودند و از پول خودشان به دیگران بخشیده یا صدقه داده بودند. در ادامه، از تفاوت میان کالا و خدمات صحبت شد. کلمه خدمات برای آنها جدید بود و بعد از معرفی شغل پزشک، معلم و خلبان، کمکم با آن آشنا شدند.
6
جلسه ششم به کتاب «چی لازم دارم، چی میخرم» و مرور دو مفهوم «نیاز و خواسته» و «هزینهفرصت» اختصاص داشت. مایا دختر شش سالهای که در تمام جلسات کارگاه شرکت کرده بود، از معنا و مفهوم هزینهفرصت گفت و باعث شگفتی همه شد. از نظر او اگر بین کمک به مادر و تماشای تلویزیون، کمک به مادرش را انتخاب کند، تماشای برنامههای تلویزیون هزینهفرصتش خواهد بود.
7
هفتمین و آخرین جلسه کارگاه، به کتاب «چطوری پول اسکیت را جور کنم» و مفهوم «پسانداز و هدف پسانداز» میپرداخت. نقاشیهایی درباره پسانداز برای خرید هدیه تولد، کتاب، خوراکی و حتی خانه و مطب دندانپزشکی، بازتابی از درک کودکان از هدف پسانداز بود.
ابراز دلتنگی کودکان و پیگیری والدین برای دور جدید کارگاهها، حکایت از مفید و کاربردی بودن آن داشت. طبق گفته مادرها، کودکانشان هنگام خرید، مدام در حال بررسی نیازها و خواستهها هستند و از خریدهای بیجا دوری میکنند. شاید این اولین قدم برای آشنایی کودکان با دنیای وسیع و گسترده سواد مالی باشد و آکادمی هوش مالی امید دارد روزی تمام کودکان از ساکنان این دنیا باشند.
مطالب پیشنهادی
-
-
سواد مالی بچههای آسمان
بچههای آسمان فیلمی با موضوع مالی نیست، اما سرشار از آموزههای سواد مالی است.
-
مدل کوچکشده زندگی آدم بزرگها
پول توجیبی، بهترین راه شروع آموزش سواد مالی به کودکان است
-
زنگ حساب
با بودجهبندی و برنامهریزی برای پول توجیبی، مسئولیتهای مالی کودکان را به خودشان بسپارید
-
نظر خود را بنویسید