سواد مالی پرتغالی
پرتغالیها در سنجش سواد مالی سال 2015 چه نتایجی کسب کردند؟
سنجش سواد مالی گروههای گوناگونی که در یک کشور زندگی میکنند، دادههای مناسب و جالبی برای تحلیلگران فراهم میکند. پس از تبدیل دادهها به اطلاعات، سیاستگذاران وارد صحنه میشوند و بر مبنای آن سیاستگذاری میکنند. در این راستا، «پرتغال» در سال 2011 تحقیقی درباره سواد مالی جمعیت بزرگسال خود انجام داد. بانک پرتغال (Banco de Portugal) عهدهدار این امر بود. این تحقیق، موجب شد حوزهها و عناوینی شناسایی شوند که نیازمند توجه بیشتری از سوی سیاستگذاران، نهادهای آموزشی و اقتصادی است.
برنامهریزی بودجه خانواده
منظور از بودجهبندی این است که اشخاص و خانوارها برنامهریزی کنند برای هر کدام از مصارف پول (مانند هزینه حمل و نقل، هزینه پوشاک، هزینه تحصیل، پسانداز و...) چقدر پول تخصیص خواهند داد. در پیمایش بانک پرتغال، بیشتر پاسخدهندگان «برنامهریزی بودجه خانواده» را «مهم» یا «خیلی مهم» میدانستند.
پسانداز
گاهی برای خرید برخی محصولات، لازم است قسمتی از درآمد پسانداز شود تا پس از تجمیع پولمان، بتوانیم آن محصول را خریداری کنیم. در این پیمایش، فقط 50 درصد از پاسخدهنگان «پسانداز» را «مهم» یا «خیلی مهم» ارزیابی کردهاند. ضمن اینکه فقط حدود 20 درصد از آنها اعلام کردهاند برای بلندمدت اقدام به پسانداز نمودهاند. این ارقام، لزوم افزایش آگاهی مردم را درباره پسانداز بلندمدت نشان میدهد.
معیارهای انتخاب بانک و محصولات آن
هر تصمیمگیری، مستلزم انتخاب است و هر انتخاب نیاز به اطلاعات جامع، بهروز و بهموقع دارد. در این پیمایش معیارهای افراد در انتخاب محصولات مالی سنجیده شده است. با این که معیارهای هزینه و بازده انتظاری از مهمترین معیارهای انتخاب محصولات مالی هستند، فقط حدود 9 درصد پاسخدهندگان به این معیارها اشاره کردند. در نقطه مقابل، 35 درصد پاسخدهندگان به مواردی نظیر توصیه خانواده و دوستان اشاره کردهاند؛ این افراد خودشان دانش کافی نداشتهاند؛ در نتیجه، توصیه دیگران را معیار انتخاب خود قرار میدهند. برای 23 درصد پاسخدهندگان جنبههایی مانند نزدیکی بانک به منزل معیار مهمی بوده است.
یکی از معیارهای مهم در انتخاب بانک و محصولات مالی، کارمزدی است که هر بانک برای ارائه خدمات گوناگون دریافت میکند. عجیب است بدانید 74 درصد پاسخدهندگان اعلام کردهاند مقدار کارمزدهای پرداختی به بانک بابت حسابهای خود را «نمیدانند» یا «فقط اطلاعات اندکی» درباره آن دارند.
پرتغال در آزمون سنجش «آی.اِن.اِف.ای» سال 2015
شبکه بینالمللی آموزش مالی (آی.اِن.اِف.ای) سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (اُ.ای.سی.دی) در سال 2015 سواد مالی 17 کشور اروپایی را سنجید. کشور پرتغال در این آزمون چنین نتایجی کسب کرده است:
- 93 درصد پرتغالیها بهصورت انفرادی یا همراه یک نفر دیگر درباره مسائل مالی تصمیم میگیرند.
- 72 درصد خانوارهای پرتغالی دارای بودجهبندی هستند.
- 68 درصد خانوارهای پرتغالی، علاوه بر داشتن بودجه، در خانوادهشان مسئول بودجه نیز دارند.
- تنها 37 درصد پرتغالیها بهطور فعال پسانداز میکنند.
- 93 درصد پرتغالیها با آگاهی، خرید میکنند (خرید آگاهانه یعنی بررسی و مقایسه گزینههای گوناگون پیش از انتخاب).
- 81 درصد پرتغالیها قبوض خود را به موقع پرداخت میکنند.
- 79 درصد پرتغالیها وضعیت مالی خود را زیر نظر دارند.
- 52 درصد پرتغالیها هدفگذاری بلندمدت مالی دارند.
- 82 درصد پرتغالیها آگاهانه تصمیمگیری میکنند. (تصمیمگیری آگاهانه یعنی تصمیمگیری بر اساس واقعیتها و اطلاعات).
- فقط شش درصد پرتغالیها پیش از خرید، به فروشگاهگردی، استفاده از اطلاعات و مشورت با دیگران میپردازند.
- درآمد 35 درصد از پرتغالیها هزینه سال گذشتهشان را پوشش نداده است.
- 84 درصد پرتغالیها برای پوشش هزینه سال گذشته خود، قرض نگرفتهاند.
منبع: کتاب سواد مالی در اروپا
هشتگهای مرتبط
مطالب پیشنهادی
-
شش عادت خوب در بودجهبندی
عادتهای خوب مالی، مدیریت پول را تبدیل به سرگرمی سالم و مفید میکنند.
-
سواد مالی در زندگی حقیر
داستان یک توافق برای سی روز زندگی در محلهای فقیرنشین به دور از ثروت و شهرت شخصی
-
برنامهریزی مالی چیست و چه مراحلی دارد؟
بدون برنامهریزی مالی همیشه هشتمان گروی نهمان است و خواستههایمان در زندگی، در حد یک رؤیا باقی میماند.
-
جایگاه بانکها در آموزش سواد مالی کجاست؟
سواد مالی و بازی برد-برد بانکها و مشتریان
-
نظر خود را بنویسید