شمول مالی در وضعیت نامطلوب

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1398/09/16

1558 3 دقیقه

افزایش سواد مالی، تنها با افزایش آگاهی و ارائه آموزش اتفاق نمی افتد. در موارد بسیاری، باید دست به کار شد و موانع پیش روی گروه‌های هدف را از سر راه برداشت. با وجود توسعۀ روزافزون بازارها و خدمات مالی، همچنان بخش‌هایی از مردم به این خدمات دسترسی ندارند. امکان بهره‌مندی مردم از این خدمات، با واژه‌ای به نام «شمول مالی» بیان می‌شود. شمول مالی، یعنی دسترسی عادلانه و برابر به محصولات و خدمات مالی. 

  • خدمات بانکی: داشتن حساب در بانک یا مؤسسات مالی، یکی از معیارهای شمول مالی است. بر اساس پیمایش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «بررسی دسترسی به خدمات مالی در مناطق شهری ایران در سال 1387» 78٫3درصد افراد بزرگسال (بالای 18سال) شهری در بانک یا مؤسسات مالی حساب دارند. داده‌های سال 2011 گلوبال فیندکس نیز همین شمول مالی را تأیید می‌کند.
  • خدمات بازار سرمایه: اما در بازار سرمایه چطور؟ پژوهشی دیگر در حوزۀ بازار سرمایه نشان می‌دهد تنها 10 درصد مردم بورس را می‌شناسند. معاونت عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویۀ وجوه اعلام کرد تا خردادماه 1397، تعداد 10 میلیون و 234 هزار کد بورسی صادر شده است. این آمار نشان می‌دهند بازار سرمایه در ایران شمول مالی مناسبی ندارد.
  • خدمات بیمه: دربارۀ بازار بیمه باید گفت قسمت عمدۀ بیمه‌نامه‌های صادره از انواع بیمه‌های اجباری مانند بیمۀ شخص ثالث است. محصول بیمه‌ای مانند بیمۀ عمر تنها 20 درصد از مردم را پوشش می‌دهد.

این محرومیت مالی، نه در عدم دسترسی به محصولات بیمه‌ای، بلکه ریشه در عدم آگاهی و شناخت دربارۀ این محصولات دارد. به نظر می‌‎رسد مردم با استفاده از خدمات بانکی راحت‌تر هستند؛ اما دولت برای دستیابی به شمول مالی مناسب در تمامی بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه و بیمه باید سیاست‌ها و راهبردهای مناسبی را تدوین و اجرا کند.

این مطلب را در هفته‎‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید. 

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

مدیریت دخل‌ و خرج

مدیریت دخل‌ و خرج

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

415 3 دقیقه 1398/07/28
سواد مالی همسران

سواد مالی همسران

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

614 3 دقیقه 1400/11/23
کسب درآمد به سبک کلیله و دمنه

کسب درآمد به سبک کلیله و دمنه

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

587 3 دقیقه 1399/07/27

مطالب پیشنهادی