تجربۀ کشور هلند در آموزش سواد مالی
هفتهنامۀ اطلاعات بورس - 1398/12/10
از سال 2010 در هلند برنامهای با نام «هفتۀ ملی پول» ایجاد شد که طی آن به دانشآموزان چهار تا دوازدهساله مسائل مربوط به پول آموزش داده میشود. طی این هفته صدها سازمان با همکاری یکدیگر و به کمک ابزارهای آموزشی و رویدادهای رسانه ای برای ایجاد توانمندیهای مالی در کودکان تلاش میکنند. این برنامه شامل یک تیم اصلی و یک تیم پروژه است. تیم اصلی بر اهداف پروژه و توسعۀ برنامهها نظارت دارد و تیم پروژه، مسئولیت توسعۀ تمامی منابع مورد استفاده به منظور سازماندهی رویدادهای کلیدی و حمایت و مشاورۀ همکاران پروژه را بر عهده دارد. تیم اصلی پروژه نیز در هر سال برای بهبود کیفیت فعالیتها و مواد آموزشی ارائهشده و همچنین تقویت همکاری بین سازمانهای شرکتکننده با فراهم کردن برنامههای جامعتر تلاش میکند. ویژگیهای مشترک فعالیتهایی که در این هفته انجام میشوند عبارتاند از:
- این فعالیتها باید به دانشآموزان مهارت مدیریت پول را یاد بدهند و آن را به موضوعی برای بحث تبدیل کنند.
- این فعالیتها باید برای دانشآموزان 4 تا 12 ساله طراحی شده باشند.
- فعالیتها هدف تجاری نداشته باشند.
- تمام طرفهای شرکتکننده بر اساس دستورالعمل اجرایی فعالیت کنند.
- این فعالیتها باید متناسب با اهداف یادگیری شرح داده شده در چشمانداز آموزش مالی باشد.
- بدون هزینه باشند.
- قابلیت اجرا در سطح بینالمللی را داشته باشند.
بر اساس آمارهای گزارششده از این طرح:
- 90 درصد از مدارس ابتدایی کشور هلند با این برنامه آشنا هستند.
- 10 درصد از دولت های محلی، مدارس را تشویق کردهاند تا در هفتۀ ملی پول شرکت کنند.
- 80 درصد از مدارس ابتدایی شرکتکننده به این برنامه از 10 نمرۀ 7 دادهاند.
- 50 درصد مدارس هلند در آخرین هفتۀ ملی پول شرکت کردهاند.
این مطلب را در هفتهنامۀ اطلاعات بورس بخوانید.
هشتگهای مرتبط
مطالب پیشنهادی
-
سواد مالی، اهرمی راهبردی برای ارتقای توانمندی مالی اقلیتها
گزارشی از نشست جهانی «بهکارگیری آموزشهای مالی برای مبارزه با نابرابری نژادی»
-
سواد مالی مؤلفۀ اصلی زندگی بهتر و رونق اقتصادی است
به بهانۀ روز جهانی سوادآموزی