آموزههای سواد مالی در کلیله و دمنه-1
توصیههایی درباره ضرورت «کسب و تدبیر درآمد»، از زبان «بزرگمهر»، «برزویۀ طبیب» و «مرد تاجر»
«کلیله» و «دمنه» دو شغال کوچک و در حقیقت شخصیتهای اصلی و روایتگر این کتاب هستند. این دو، در گفتگو با یکدیگر، چگونگی زندگی و تعامل با پادشاه و درباریان را بررسی میکنند. این چنین «کلیله و دمنه» رنگی سیاسی به خود میگیرد. اصل این کتاب کهن، هندی است و نخستین بار در دوره ساسانیان، پزشکی چیرهدست به نام «برزویۀ طبیب» آن را به زبان پارسی پهلوی ترجمه میکند. شخصیتهای برخی داستانها، حیوانات هستند و در آنها پندها و اندرزهای حکیمانه و کارآمدی نهفته است. در بررسی هر موضوع، یک یا چند داستان کوتاه و بلند روایت میشود. یکی از این موضوعات، مسائل مالی و اقتصادی است؛ مواردی چون کسب درآمد، نگهداری مال، رعایت قوانین مشارکت و معامله، پسانداز، دخل و خرج و برخی مفاهیم اخلاقی مانند قناعت، تلاش، تدبیر و سخاوت. در اینجا به موضوع «کسب درآمد» پرداخته میشود.
ضرورت کسب درآمد
1. از زبان بزرگمهر
بزرگمهر وزیر خردمند انوشیروان میگوید: «هرکس باید خود را با داشتن دو چیز نیرومند سازد: اول علم و دوم مال؛ چون این دو عامل مهم، میتوانند بخش بزرگی از ضعفها و نارساییهای روحی و جسمی فرد را جبران کرده و او را قدرتمند سازند. از پسندیدهترین ویژگیهای اخلاقی، اول پرهیزگاری و دوم، به دست آوردن مال از راه درست و قانونی است. البته انسان در هیچ حالتی نباید از رحمت و مهربانی پروردگار و همراهی تقدیر و روزگار ناامید شود؛ اما تنها با اعتماد به این موهبت هم نمیشود، زندگی کرد. فراموشی تلاش و کوشش، دور از خرد است؛ چون اسباب خوشبختی و بهرهمندی، بیشتر نصیب کسی میشود که اهل تلاش و کوشش باشد و با ثبات قدم و پشتکار از تنبلی بگریزد.» (باب تمهید بزرگمهر)
2. از زبان برزویه طبیب
برزویۀ طبیب میگوید: «هرکسی برای آسایش زن و فرزند و فراهم آوردن اسباب رفاهشان، به جمع مال و کسب درآمد نیاز دارد. حتی ممکن است (به دلیل اهمیت آن) کسی در این راه، جان خودش را هم فدا کند؛ مانند عطری که روی چوب بریزند و آن را آتش بزنند. فایده و بوی مطبوعش به دیگران میرسد، اما خود چوب میسوزد و از بین میرود.» (باب برزویۀ طبیب)
3. از زبان مرد تاجر خطاب به پسرانش
مرد تاجری -که پسرانش را اندرز میدهد- میگوید: «بیشتر مردم جهان به دنبال سه موقعیت هستند:
اول، داشتن رزق و روزی فراوان؛ دوم، جایگاه بلند اجتماعی و سوم، توان انجام کارهای نیک؛ اما فقط با داشتن چهار ویژگی میتوانند به این سه جایگاه دست یابند:
- اول،کسب مال و ثروت از راه حلال (درآمد)؛
- دوم، نگهداری و پسانداز بخشی از مال (پس انداز)؛
- سوم، انفاق و بخشش مال بر اساس نیازهای فردی و به دست آوردن رضایت خانواده و برگرفتن توشه برای زندگی ابدی (هزینه)؛
- چهارم، مراقبت از خود در مقابل حوادث ناگوار و پرهیز از ناهنجاریهای اخلاقی.
کسی که این ویژگیها را رعایت نکند، ناکام خواهد ماند؛ چون:
1. کسی که به دنبال کسب درآمد نرود، نه میتواند زندگی خودش را اداره کند و نه حمایت و اداره کسی از او ساخته است؛
2. اگر مالی به دست بیاورد ولی به درستی از آن استفاده نکند، تنگدست خواهد شد؛ شبیه استفاده از سُرمه که اندک اندک مصرف شده و بالاخره تمام میشود؛
3. اگر مراقب مال خود نباشد و بیتدبیر خرجش کند، پشیمان شده و مورد سرزنش مردم قرار میگیرد. اگرهم در برآوردن نیازهای خود و دیگران بُخل ورزد، گویی از ابتدا تهیدست و از لذتهای حلال این جهان محروم بوده است؛
4. اگر مراقب حوادث پیرامونش نباشد، همه مال و داراییاش از میان رفته و عمرش تباه خواهد شد؛ مانند حوضی که همواره در آن آب میریزد، اما آبی از آن خارج نمیشود. پس تعادل میزان آب به هم خورده، از اطراف حوض، راهی باز میشود یا از شیارها، آبی به بیرون تراوش میکند. سرانجام ممکن است حوض سوراخ شود و تمام آب از آن خارج گردد.
5. مال درصورتی ارزش و برکت دارد که حلال باشد. این اصل در کتاب کلیله و دمنه مورد تاکید قرار گرفته است. مرد تاجری از قول بزرگان میگوید: «هیچ دانشی مانند فکر و تدبیرِ درست و هیچ نعمتی مانند خوشاخلاقی و هیچ سرمایهای مانند قناعت و هیچ پرهیزکاری همچون دوری از کسب و کار حرام نیست. به راستی که گنگی از دروغگوئی بهتر است. لکنت زبان نیز، از فصاحت و بلاغتی که صرف فحش و ناسزا گفتن شود، برتر و بالاتر است و خواری و خفت به دلیل تنگدستی از عزت و بزرگی که با مال حرام به دست بیاید، هزار مرتبه ارزشمندتر است. چه بسیارند اشخاص تهیدستی که برای برآوردن نیازهای اولیه خود و خانوادهشان، پریشان شده و از سر ناچاری به راههای نامشروع و حرام روی آوردهاند؛ کسی هم که سر از حرام در بیاورد، در دنیا و آخرت نگون بخت و بیچاره خواهد شد.» (باب شیر و گاو)
هشتگهای مرتبط
مطالب پیشنهادی
-
خوک یا گاو؛ ثروت اندوزی یا کوشش و باروری؟
نکاتی درباره نماد سواد مالی در غرب و مقایسه آن با نمادهای اسلامی و ایرانی
-
آموزههای سواد مالی در قابوسنامه-3
توصیههای «عنصرالمعالی کیکاوسبناسکندر» به پسرش «گیلانشاه» درباره «حفظ و نگهداری مال»
-
آموزههای سوادمالی در قابوسنامه-2
توصیههای «عنصرالمعالی کیکاوسبناسکندر» به پسرش «گیلانشاه» درباره «دخل و خرج».
-
آموزههای سواد مالی در قابوسنامه-1
توصیههای «عنصرالمعالی» به پسرش «گیلانشاه» درباره ضرورت کسب درآمد و تدبیر آن.
نظر خود را بنویسید